Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Vraag: Hoe spreken militairen elkaar aan?

gewoon..eens iets anders dan onze geliefde militaria
Plaats reactie
Anja00

Vraag: Hoe spreken militairen elkaar aan?

Bericht door Anja00 »

Hallo iedereen,

Ik heb mij aangemeld bij dit forum, omdat ik een vraag heb en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben momenteel bezig met het her-vertalen (ondertitelen) van een science fiction fan-serie.
De serie gaat over de bemanning van een sterrenschip (ruimteschip).

Ik vraag mij af hoe men elkaar aanspreekt bij defensie.

Ik weet dat men bij defensie (landmacht, luchtmacht en marine) elkaar aanspreekt met hun rang. Dit doen ze in de fan-serie ook.

Ik vraag me af of men bij defensie elkaar formeel (u/uw) of minder formeel (je) aanspreekt.

Maakt het verschil als men hetzelfde rang heeft, of de één heeft een hoger of langer rang dan de ander?
Maakt het nog uit of men on duty (tijdens werktijd) of off duty (vrije tijd) is om elkaar formeel of minder formeel aan te spreken?

Ik stel deze vraag omdat de Nederlandse maatschappij steeds informeler wordt.
Op het werk (kantoor/school) spreekt men collega's aan met 'je' in plaats van met 'u', ongeacht het leeftijdverschil.
En ook door bedrijven wordt men steeds vaker benaderd met 'je'.

Alvast hartelijk dank.
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Vraag: Hoe spreken militairen elkaar aan?

Bericht door Paul Joosten »

Onder elkaar in het verblijf (longroom voor de officieren, gouden bal voor de onderofficieren) is het informeel en behalve misschien bij erg groot leeftijdsverschil gewoon je en jij. In werksituaties, in het bijzijn van onbekenden of ongegradueerden en zeker bij formele gelegenheden is het toch nog wel u.
Anja00

Bericht door Anja00 »

Hartelijk dank.

Ik denk dat men bij formele gelegenheden waarschijnlijk een ceremonieel tenue (dress uniform) draagt.

Ongegradueerden zijn volgens Wikipedia onderofficieren zoals o.a. matrozen.

Hoe spreekt men elkaar onder werktijd aan met 'u' of 'je'?
Is er een verschil hoe een onderofficier de subalterne (junior officer) en hoofdofficier (senior officer) aanspreekt en andersom?

Ik las op Wikipedia dat de kapitein-luitenant ter zee ook wel overste wordt genoemd, in het Amerikaans is dat commander, maar dat de luitenant ter zee der 1e klasse (lieutenant-commander) t/m luitenant ter zee der 3e klasse (ensign) aangesproken wordt met mijnheer/mevrouw.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

Leuke vraag!

Er is niet een eensluidend antwoord te geven, context is alles! Wat voorbeelden:
- Mijn directe chef is één rang hoger dan ik. In de dagdagelijkse contacten noem ik hem bij de voornaam en ook in stafbesprekingen met directe collega's. Maar in een officiële context spreek ik hem aan met 'kolonel' of verwijs naar hem waarbij ik zijn functienaam gebruik ("commandant ....").
- Eigenlijk idem voor anderen die hoger in rang zijn, maar dan hangt het er wel van af of ik degene goed ken en hoe hij/zij zich voorstelt. Als een hogere in rang zich bij het voorstellen alleen zijn achternaam noemt, blijf ik hem bij zijn rang en "u" aanspreken totdat hij het initiatief neemt om over te stappen op voornaaambasis. Krijg ik b.v. een mail van diegenen die hij alleen met zijn voornaam ondertekent ("Groeten, Piet"), dan beschouw ik dat als een uitnodiging om hem voortaan bij de voornaam te noemen. Stelt hij zich direct al voor met zijn voornaam, dan beschouw ik dat als een impliciete uitnodiging om in de directe contacten gelijk al op voornaambasis te werken en laat ik de rang of "u" verder achterwege.
- bij gelijken in rang gebruiken we eigenlijk altijd direct voornamen onderling. Maar als er ondergeschikten van hem of haar bij zijn, niet altijd. Ligt ook weer aan de context. Zijn het bv. collega stafofficieren, dan meestal wel op voornaambasis, maar als betrokken b.v. commandant van een eenheid is dan is de communicatie vaak formeler van toon; je wilt de collega niet t.o.v. zijn ondergeschikten kleineren. Overigens is het misschien ook wel een beetje een leeftijdsdingetje besef ik me, ik heb inmiddels een leeftijd bereikt waarop er ook niet zo heel veel ranggenoten zijn die significant ouder zijn dan ik :) (of :cry: ...)
- Aan de andere kant: als ik een ranggenoot, of een ander met wie ik mij normaal gesproken op voornaambasis verhoudt, in direct contact ineens weer met zijn rang aanspreek i.p.v. zijn naam, is het betrokkene direct duidelijk dat ik not amused was door iets wat hij deed... ook hier weer: context!
- Dan zijn er ook hogeren in rang die ik bijvoorbeeld al heel lang ken en we vroeger, in een andere context, met voornaam werkten. Die blijf ik bij de voornaam noemen, b.v. een generaal xyz, die ik nog ken van "vroeger" is voor mij gewoon "Jan", ook al is meerdere rangen hoger dan ik. Maar bij een officiële gelegenheid c.q. als er "vreemden" bij zijn, noem ik hem wel "generaal".
- Het is ook een beetje afhankelijk van het krijgsmachtdeel. Met name bij de Luchtmacht gaat het er een stuk informeler aan toe dan elders. Trap overigens niet in de valkuil door te denken dat het dan allemaal wat flexibeler is, dat is beslist niet zo :)
- Bij operationele eenheden en met name gevechtseenheden merk ik dat men wel formeler met elkaar omgaat. Dan is de chauffeur van je voertuig niet "Jasper", maar "de Jong", ook als hij gelijk is in rang of lager (""he, de Jong, bij de volgende kruising gaan we rechtsaf!")
- Ook verschil in leeftijd speelt een rol. Van een onderofficier die even oud is als ik of zelf ouder accepteer ik wel dat hij mij bij mijn voornaam noemt, ook al kennen we elkaar niet goed. Maar een veel jongere collega die lager in rang is en me gelijk met jij en jou aanspreekt, daar zeg ik wel wat van.
- in zijn algemeenheid spreek ik lageren in rang die ik niet persoonlijk (goed) ken, doorgaans met de achternaam aan. Het doet wat mal aan om steeds de rang er bij te zeggen.
- Tenslotte: naarmate je ouder wordt, groeit ook het besef dat zaken als gezag en respect niet zozeer (moeten) worden afgedwongen door wat er op je schouders zit, maar veel meer door hoe je je als leider, coach en vakman opstelt.

Hope this helps.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
Plaats reactie

Terug naar “Koffietafel”