Hopelijk kan iemand mij hier enige duidelijkheid over verschaffen. Ik heb 2 bruin fluwelen kraagspiegel achtergrondjes gekocht. Mijn veronderstelling is dat deze kraagspiegels
worden gebruikt bij genie officieren. Net zoals de baret embleem achtergrond bij officieren van de artillerie ook fluweel zijn ipv van de normale vilten achtergrond.
Ik kon er in mijn naspeuringen echter niets over vinden. Wellicht iemand hier op het forum.
Henk. (thunderbaas)
Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!
bruin fluwelen kraagspiegels genie
-
- SLD2
bruin fluwelen kraagspiegels genie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Schiavona13
- Moderator
Re: bruin fluwelen kraagspiegels genie
Ik heb er ook van de genie met fluwelen achtergrond verder ook gene idee helaas
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels
- Flip126
- KOL
De enige officieel toegestane fluwelen kraagspiegels zijn voor artilleristen boven de rang van opperwachtmeester, geestelijk verzorgers en de MPSD.
Het voorschrift 1946 geeft ook donkergroen fluweel aan voor (tand-)artsen en apothekers. Dit verviel in 1951, toen de gehele MGD één embleem kreeg.
Heel af en toe is er nog een academisch genezerik die zich met fluweel tooit.
Er zijn ook officieren van genie en verbindingsdienst (geweest) die zich met fluweel tooi(d)en, naar verluidt omdat ook zij academisch gevormd zijn (ir.) dan wel menen datzelfde niveau te hebben (ingenieur ing.) Vandaar dat er bruine en blauw-witte fluwelen kraagpatten zijn. Het is echter niet gebaseerd op de voorschriften.
Het voorschrift 1946 geeft ook donkergroen fluweel aan voor (tand-)artsen en apothekers. Dit verviel in 1951, toen de gehele MGD één embleem kreeg.
Heel af en toe is er nog een academisch genezerik die zich met fluweel tooit.
Er zijn ook officieren van genie en verbindingsdienst (geweest) die zich met fluweel tooi(d)en, naar verluidt omdat ook zij academisch gevormd zijn (ir.) dan wel menen datzelfde niveau te hebben (ingenieur ing.) Vandaar dat er bruine en blauw-witte fluwelen kraagpatten zijn. Het is echter niet gebaseerd op de voorschriften.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT vanaf 1947.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.
-
- SLD2
Bedankt Flip126 , dit verduidelijkt het volledig. Voeg ze toch toe aan mn verzameling kraagpatten ook al vallen ze dan in de categorie "eigen aanmaak"
Henk.
Henk.
- Flip126
- KOL
Even ter aanvulling van c.q. correctie op mijn vorige bericht over dit onderwerp:
bij de invoering van de nieuwe wapenkleuren voor de verbindingsdienst (MB nr. 435 van 27 maart 1950) werd bepaald dat de ondergrond van het baretembleem en de patjes op de DT " ... Nassaus blauw fluweel ..." met witte bies zouden zijn. (Legerorder No. 87 L-LM).
Wanneer het fluweel is gewijzigd in het reguliere laken is mij (nog) niet bekend.
Groet,
Wil.
bij de invoering van de nieuwe wapenkleuren voor de verbindingsdienst (MB nr. 435 van 27 maart 1950) werd bepaald dat de ondergrond van het baretembleem en de patjes op de DT " ... Nassaus blauw fluweel ..." met witte bies zouden zijn. (Legerorder No. 87 L-LM).
Wanneer het fluweel is gewijzigd in het reguliere laken is mij (nog) niet bekend.
Groet,
Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT vanaf 1947.