Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Schrankkeet inn de Biesbosch

Plaats reactie
Het Fortje
GEN
GEN

Schrankkeet inn de Biesbosch

Bericht door Het Fortje »

Gisteren hebben we als vrijwilligers de laatste werkzaamheden verricht aan een oude schrankkeet in de Biesbosch.

In dergelijke keten overnachten rond 1900 de griendwerkers die 's winters van maandag tot zaterdag hout hakten en riet sneden.

Deze keet zal tijdens een kerstviering gebruikt worden als kerststal.
Keet Lepelaar.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vutter
ELNT
ELNT

Re: Schrankkeet inn de Biesbosch

Bericht door vutter »

Wat mag ik me daarbij voorstellen ? Een levende kerststal met zingende mensen voor de ingang ? Ik neem aan dat er niet getafeld gaat worden
want het is mogelijk dat het een witte kerst gaat worden.
De mensen die toendertijd daar aan het werk waren maakten die niet gevlochten matten van rijshout voor beschoeiingen en eendenkooien ?
Het Fortje
GEN
GEN

Bericht door Het Fortje »

Deze keet staat vlak bij de zgn. zwarte schuur in de Biesbosch op polder de Lepelaar. In die schuur wordt een kerstviering gedaan. De keet doet dan dienst als kerststal.

Het hout en riet voor de keet hebben we ter plaatse gehakt en gesneden.

Inderdaad werden door de mensen destijds griendhout gehakt voor het maken van de zgn. zinkstukken.

Zover ik weet worden er nu ook geen zinkstukken meer gemaakt.
Vlechten zinkstuk Zuiderzeewerken.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vutter
ELNT
ELNT

Bericht door vutter »

Prachtige foto, veel mensen verdienden daar hun brood mee. Geweldig die aken die volgestouwd werden met zinkstukken en met een sleper de
Zuiderzee op werden gesleept. Nu wonen daar heel veel mensen en hebben we dagelijks groenten van daar op ons bord.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn andere hobbies”