Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Zilveren baretemblemen niet-huzaren bij de cavalerie

Plaats reactie
CavalryScout
KPL
KPL

Zilveren baretemblemen niet-huzaren bij de cavalerie

Bericht door CavalryScout »

Ik heb in de periode 2007 en 2010 gediend in een Verkenningseskadron (Huzaren van Boreel). Onze ondersteuning; Artillerie waarnemer, verbindelaars,
Geneeskundig, foeriers en TD’ers droegen allemaal hun eigen koperkleurige baretembleem/ondergrondje op een zwarte baret.

Echter verneem ik steeds meer van verzamelaars dat bovenstaande wapen- en dienstvakken ingedeeld bij cavalerie-onderdelen een verchroomd baretembleem droegen - terwijl ik dat nooit gezien heb in m’n 6+ jaar defensie.

Recentelijk ben ik in het bezit gekomen van deze verchroomde baretemblemen en ik vraag mij af of dit dan ook klopt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
patman_nl
TLNT
TLNT

Re: Zilveren baretemblemen niet-huzaren bij de cavalerie

Bericht door patman_nl »

Blz. 116 Boekwerk John Mohnen
"Militairen die organiek ingedeeld waren bij een van de Cavalerie eenheden hebben gedurende die periode soms
verchroomde uitvoeringen van hun eigen goudkleurige baretemblemen gedragen. Deze buitenmodellen zijn niet
officieel uitgegeven maar werden door de eenheden zelf georganiseerd en op eigen kosten gefabriceerd. Bekend
zijn verchroomde emblemen van: Infanterie Algemeen, GR Jagers, Artillerie, LuA, Genie, Verbindingsdienst,
Technische Dienst, Militaire Administratie, Geneeskundige Dienst, Intendance, AAT en Legerpredikant"
Ik weet niet of je ze via Markptplaats hebt gekocht, maar ik moet zeggen dat de emblemen die daar recentelijk werden aangeboden er nog wel heel "nieuw" uit zagen en.
vutter
KAP
KAP

Bericht door vutter »

Ik heb ook bij 103 gediend als verkenner 1967-68-69. De zg. admeur had idd. een chroom baret embleem maar ik dacht dat dat bij het eigen onderdeel normaal was.
CavalryScout
KPL
KPL

Bericht door CavalryScout »

patman_nl schreef: 19 sep 2023, 10:20 Blz. 116 Boekwerk John Mohnen
"Militairen die organiek ingedeeld waren bij een van de Cavalerie eenheden hebben gedurende die periode soms
verchroomde uitvoeringen van hun eigen goudkleurige baretemblemen gedragen. Deze buitenmodellen zijn niet
officieel uitgegeven maar werden door de eenheden zelf georganiseerd en op eigen kosten gefabriceerd. Bekend
zijn verchroomde emblemen van: Infanterie Algemeen, GR Jagers, Artillerie, LuA, Genie, Verbindingsdienst,
Technische Dienst, Militaire Administratie, Geneeskundige Dienst, Intendance, AAT en Legerpredikant"
Ik weet niet of je ze via Markptplaats hebt gekocht, maar ik moet zeggen dat de emblemen die daar recentelijk werden aangeboden er nog wel heel "nieuw" uit zagen en.
Ik wist niet dat Infanterie Alg. GJ, LUA en Genie verchroomd werden. In mijn ogen niet logisch want in wat voor rol zijn deze aan een cavalerie-eenheid toegevoegd?

En ze zien er inderdaad heel nieuw uit, echter is het verchromen de afgelopen 20 jaar gestopt gezien ik dat niet in mijn tijd heb gezien.
Shaktor
KAP
KAP

Bericht door Shaktor »

Op de foto staan allen zilveren emblemen die ik in mijn collectie heb.
De onderste 3 zijn vernikkeld de rest is verchroomd.
Een van de verklaringen is dat ze misschien gebruikt zijn bij schutterijen of fanfare korpsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hbresser
Erelid
Erelid
Contacteer:

Bericht door hbresser »

patman_nl schreef: 19 sep 2023, 10:20 Blz. 116 Boekwerk John Mohnen
"Bekend zijn verchroomde emblemen van: Infanterie Algemeen, GR Jagers, Artillerie, LuA, Genie, Verbindingsdienst,
Technische Dienst, Militaire Administratie, Geneeskundige Dienst, Intendance, AAT en Legerpredikant".
Dat verchroomde embleem van de Legerpredikant was waarschijnlijk een baretembleen van de Aalmoezenier.

gr Henk
www.militariaverzamelaar.nl
patman_nl
TLNT
TLNT

Bericht door patman_nl »

Maar is het baretembleem van de aalmoezenier verchroomd of "zilverkleurig"? Het zelfde geldt naar mijn mening dan voor de Militaire Administratie
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Landmacht en Koninklijke Marechaussee”