Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Speldje WEMNT

Plaats reactie
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Speldje WEMNT

Bericht door Paul Joosten »

Onlangs ontving ik deze alleraardigste verrassing. Klik op de afbeelding om de brief te kunnen lezen.
2015-06-11 09.21.24.jpg
2015-06-11 09.17.06 .jpg
Voor degenen die de afko's niet kennen: VLMNT is Vuurleidingmonteur, de oorspronkelijke naam van het dienstvak dat in de jaren '40 werd ingevoerd. Rond 1963 was de techniek a/b zo ver ontwikkeld dat een nieuwe naam nodig werd geacht: WEMNT ofwel Wapenelektronicamonteur. Ik ben in 1975 aangenomen als WEMNT1 (vanwege mijn HAVO vooropleiding sloeg ik 3e en 2e klas over). In 1978 werden WEMNT en RRMNT (Radioradarmonteur) samengevoegd tot WDE (Wapentechnische Dienst Elektronica) maar vanwege de grote verschillen in aantallen, looptijden en bevorderingsgang bleven onderofficieren de oude benaming houden. In 1981 werd ik bevorderd tot KPLWD (zonder de E, ook alweer vanwege mijn HAVO) en ging ik het toen nieuwe embleem van de Wapentechnische dienst dragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Duifke
KOL
KOL

Re: Speldje WEMNT

Bericht door Duifke »

Hallo Paulus,
Leuk speldje en zo te zien leuk boekje.
Denk dat ze mij vergeten zijn hier in Australie:)
Toch goed te zien dat de WEMNT's nog aktief zijn.
Jammer zou best wel eventjes willen overwippen voor een lekkere koude gele rakker en effe lekker ouwehoeren met die oude stompen.
Hebben toch best wel leuke tijden gehad op COLDITZ
WEMNT groet van deze kant van de bol.
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Hoi John, ben je lid van de reünievereniging? Dan is dit ongetwijfeld naar je onderweg. Zo niet helaas pindakaas vrees ik. Dit is een initiatief van de vereniging, niet van Defensie. Mocht je alsnog belangstelling hebben kan je de secretaris even mailen, nee heb je. Adres staat in die brief. Hartelijke groeten daar!
Duifke
KOL
KOL

Bericht door Duifke »

Hoi Paulus
Ben geen lid maar horde via jouw post van de aanwezigheid van de vereniging.
Zal eens in de pen kruipen.
Groeten
John
Rieks
SLD
SLD

Bericht door Rieks »

Paul,
Ontdekte zojuist dit draadje.
Hierover het volgende.
Na mijn aanvraag als "Post Actieveling kreeg ik van de marine een overzicht van mijn loopbaan in de marine.
Hierin staat als eerste mijn opkomst datum, 15-05-1961, als Vuurl.mont. 3
De volgende dag, 16-05-1961, de kwaliteit verandering naar WEMNT 3
Ik was toen de enige Vlmnt/Wemnt die toen in dienst trad.
Dus de wijziging van de naam van ons dienstvak van Vlmnt naar Wemnt is op 16 mei 1961 doorgevoerd, en maakt mij dus de laatste vuurleiding monteur en de eerste wapen elektronica monteur.
Na de EMV op het MOK Hilversum (Hollandse Rading) werdt ik overgeplaatst naar het TOKM in Amsterdam, waar ik in een bovenrol werd geplaatst in afwachting van het begin van de opleiding aan de Radio/Radarschool.
ik moest wachten op een 6 tal WEMNT's die nog bezig waren met de (oude)opleiding elektromonteur.
We zijn toen na ca. 3 maanden met 7 WEMNT's aan onze (nieuwe) opleiding begonnen.
M.v.g.
EX Kpl. Wemnt Rieks Buter
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bijzonder verhaal Rieks! Ik wist niet beter of WEMNTS werden opgeleid op MKERF. Heb je daar wel de VVO gedaan? Wanneer werd je KPL?

Op MKERF begon ik in oktober 1975 aan mijn EVOPL op de toenmalige Elektronische School, die na fusie met de Artillerie School verder ging als Wapen Technische School. Ook alweer bijna een halve eeuw geleden....
Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”