Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Raumungs- und Evakuierungsamt Harderwijk

Plaats reactie
Ernst-H
KPL
KPL

Raumungs- und Evakuierungsamt Harderwijk

Bericht door Ernst-H »

Mijn grootouders zijn in september/oktober 1944 vanuit Arnhem geevacueerd naar Harderwijk. Daar heeft mij grootvader allerlei baantjes gehad om aan de arbeitseinsatz te ontkomen (hij was van beroep kadasterambtenaar)

Hij heeft oa een baantje gehad bij het "Raumungs- und Evakuierungsamt" te Harderwijk.
Hij heet daarbij een mouwband gedragen met het opschrift " Evacuatie Raumungsamt"; officieel gesempeld me de stempel van de gemeente harderwijk en een duits stempel " Ortskommandantur 873"

Nu blijkt dit een beetje een onbekend clubje geweest te moeten zijn want bij het Archief van Harderwijk is niets hierover bekend. De huidige medewerkers hebben zelfs nog een oud-archivaris geraadpleegd en ook die kende dit clubje niet.
Ook het boek van Kraaijenbrink (politierapport 1940-1945) noemt deze organisatie niet.

Ik heb officiele papieren en dus de genoemde armband, allen netjes met organisatienaam gestempeld.

Heeft iemand hier op het forum ooit van deze organisatie gehoord?

dank !!
ToeanStabelan
Erelid
Erelid

Bericht door ToeanStabelan »

Enst-H,

Bij Nico de Jong voorzitter van Herderwich in Harderwijk al geprobeerd?

Rij vanuit Harderwijk graag met je mee naar de forumdag.

Mvgr. Jan
Ernst-H
KPL
KPL

Bericht door Ernst-H »

dank voor de tip. Email is verstuurd. Ben benieuwd of ik antwoord krijg

meerijden is geen probleem
Plaats reactie

Terug naar “Paramilitaire Organisaties”