Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

AMBTSKOSTUUMS

Ed van Engeland
LGEN
LGEN

AMBTSKOSTUUMS

Bericht door Ed van Engeland »

In mijn collectie heb ik nog wat leuke plaatjes van (soms uitbundig) gedecoreerde hoogwaardigheidsbekleders die ik wel met de forumleden wil delen.

Om te beginnen is hier de burgemeester van Zwolle van 1897 tot 1933 (40 jaar!), Mr. Dr. Isaäc Antoni van Roijen, die ook nog 2 jaar (1902-1904) lid van de Eerste Kamer was. Van Roijen werd geboren 18-06-1859 te Zwolle en hij overleed 02-09-1938 te Zwolle.

De decoraties die hij draagt zijn:
Nederland: Ridder Orde van de Nederlandse Leuw (1921)
Nederland: Officier Orde van Oranje Nassau
Pruissen: Orde van de Kroon

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... SbFw%3D%3D
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"
Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Dan een mooie foto van Willem de Vlugt (Amsterdam, 19 december 1872 - Aerdenhout, 10 februari 1945), hij was langst zittende burgemeester van Amsterdam na 1795, van 1921 tot 1941.

Willem de Vlugt was werkzaam op een assurantiekantoor, een houtzagerij en eigenaar van een aannemersbedrijf. In 1909 werd hij lid van de Tweede Kamer voor de Anti-Revolutionaire Partij (ARP) en vanaf 1915 lid van de gemeenteraad van Amsterdam, en vanaf 1918 was hij wethouder.
In 1921 werd hij burgemeester van de gemeente Amsterdam. Vader Willem werd hij liefkozend genoemd, wat niet wegnam dat hij het niet iedereen naar de zin kon maken. In 1928 stootte hij de gelovigen tegen de borst door tijdens de Olympische Spelen evenementen op zondag bij te wonen. In de jaren dertig kreeg Amsterdam te maken met massale werkloosheid, en daardoor rellen als het Jordaanoproer, die door de politie met hulp van het leger hardhandig werden neergeslagen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het Amsterdamse stadsbestuur niet erg standvastig, maar naar het oordeel van de Duitsers ook niet volgzaam genoeg. Direct na de Februaristaking (1941) werd het complete gemeentebestuur ontslagen. De Vlugt werd toen afgelost door zijn pro-Duitse opvolger Edward Voûte. In zijn briefhoofd omschreef De Vlugt zich als ‘burgemeester buiten dienst’. Hij droomde ervan om ooit op het bordes de bevrijde Amsterdammers toe te spreken, maar dat zat er niet meer in. Hij overleed in februari 1945, na een lang ziekbed.

Burgemeester De Vlugt verzamelde tijdens zijn ambtstermijn de volgende decoraties:

Nederland: Commandeur der orde van de Nederlandse Leeuw
Nederland: Ridder der orde van de Nederlandse Leeuw (1923)
Nederland: Grootofficier der orde van Oranje-Nassau
Nederland: Nederlandse Rode Kruis medaille
Gr. Brittannië: Commander of the Most Excellent Order of the British Empire
Denemarken: Commandeur 1ste klasse der Danebrogorde
Frankrijk: Commandeur de la Légion d’Honneur
Hongarije: Grootkruis 2de klasse van het Kruis van Verdienste
Italië: Grootofficier der Orde van de Kroon
België: Grootofficier der Orde van de Kroon
Roemenië: Ridder 2e klasse (Grootoffcier) der Orde van de Kroon
Spanje: Ridder 4e klasse (Grootkruis) der Orde van Maritieme Verdiensten
Noorwegen: Commandeur 1ste klasse der Orde van St.Olaf
Bulgarije: Grootofficier der Orde van Burgerlijke Verdiensten
Zweden: Commandeur 1e klasse der Orde van Wasa

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... ZDMg%3D%3D

Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Een portret van Willem Adriaan Viruly Verbrugge (geboren te Rotterdam, 04-01-1830, overleden te Rotterdam 10-12-1908). Hij was lid van Provinciale Staten van Zuid-Holland (1859-1864), Burgemeester van Gorinchem (1859-1863) en lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal (1863-1897).

Zijn decoraties zijn:
- Rusland: St. Anna Orde, 2e klasse (halskruis)
- Nederland: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw (28-09-1861)
- Italië: Officier in de Kroonorde
- Zweden en Noorwegen: Ridder in de Orde van de Poolster

[ external image ]

tamboer
GENMAJ
GENMAJ

Bericht door tamboer »

prachtige kostuums en een mooi verhaal, zeker indrukwekkend zijn de onderscheidingen van De Vlugt, worden die in de huidige tijd nog zo weggegeven aan bijv. burgemeesters bij buitenlandse bezoeken, wel is bekend van VVD-politicus van Baalen dat hij inmiddels ook een hele waslijst heeft n.a.v. buitenlandse bezoeken.

Ed, nog een misschien wat persoonlijke vraag, misschien dat wat over het hoofd heb gezien, maar heb jij je voorgesteld, ik krijg de indruk dat jij ook breed verzamel of is dit ook beroepsmatig, ben ik zomaar nieuwsgierig naar. :wink:
Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Hendrik Willem Jacob Eliza Baron Taets van Amerongen (geboren 05-09-1840 te Utrecht, overleden 15-04-1920 te 's-Gravenhage). Kamerheer des konings per 06-12-1882 en per 28-01-1899 Opperkamerheer en Grootofficier van HM de Koningin.

[ external image ]

Ed van Engeland
LGEN
LGEN

`Ed, nog een misschien wat persoonlijke vraag, misschien dat wat over het hoofd heb gezien, maar heb jij je voorgesteld, ik krijg de indruk dat jij ook breed verzamel of is dit ook beroepsmatig, ben ik zomaar nieuwsgierig naar.`

Je hebt gelijk Tamboer, ik heb me nog niet voorgesteld. In militaria-verzamelland ben ik al zo´n 40 jaar actief, ben o.a. bestuurslid geweest van de SMV (bekend van de beurzen in Huizen), Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen, LPLG en verschillende re-enactmentverenigingen. Zo langzamerhand heb ik bijna alles al verzameld (en weer van de hand gedaan). Mijn verzameling bestaat hoofdzakelijk uit foto’s van militairen en andere uniformdragers (van Padvinderij tot Leger des Heils) maar daarnaast heb ik ook nog een flinke collectie Royal Navy emblemen en uniformen. De belangstelling gaat hoofdzakelijk uit naar de periode 1850-1950 (Leger, KNIL, Koninklijke Marine), maar ik heb ook veel foto’s van andere Europese landen (Frankrijk, België, Duitsland, Groot-Brittannië, Scandinavië, Rusland, Sovjet-Unie, Oostenrijk, etc.). Voorts verzamel ik boeken en informatie m.b.t. uniformen, emblemen, onderscheidingen, ik schrijf veel artikelen over militaire (uniform) geschiedenis voor binnen- en buitenlandse tijdschriften, werk veel samen met andere onderzoekers die publicaties verzorgen, en geef (uniform) adviezen t.b.v. tentoonstellingen, films en andere producties.[/quote]

tamboer
GENMAJ
GENMAJ

Bericht door tamboer »

Ed van Engeland schreef: Zo langzamerhand heb ik bijna alles al verzameld (en weer van de hand gedaan).
[/quote]

welkom bij de club :lol: :lol:

juist, bedankt voor je toelichting, ik had al de indruk dat er een hoop kennis bijgekomen was op het forum, die Royal Navy uniformen versta je daar Nederlands onder of Brits?
Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Beide, Royal Navy en Koninklijke Marine.

Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Livrei van een koetsier gekleed in demie-galatenue van het Koninklijk Staldepartement. De opname dateert uit ca. 1900. Helaas is de foto te groot voor mijn scanner, zodat de weergave minder scherp is dan het origineel, maar de details zijn toch nog vrij goed zichtbaar.
De jas is koningsblauw, met rode mouwopslagen en rode kraag. Galons zijn goudkleurig, evenals de knopen. Zwarte laarzen met beige opslagen, witte broek en handschoenen. De hoed is van castor (beverbont) met een goudkleurige band en op delinkerzijde een oranje kokarde met zwarte waaier. Onder d jas wordt een wit overhemd met staande kraag gedragen met een witte das; de dasspeld is in de vorm van een goudkleurige koninklijke kroon.

[ external image ]

Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Livreien van personeel van het Koninklijk Staldepartement.
Interessante opname van oefening met koetspaarden. Rechts, een rijknecht-majoor in de rode galatenue (met steek, nestels en modeldecoraties). De postiljons (gezeten op de paarden) dragen de witte werktenue, met tressen dwars over de borst. Ca. 1910.

[ external image ]

Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Mooi spul. Ik zal in de loop van wat van de originelen plaatsen!
Groeten

Fred
onderscheidingenfreak
TLNT
TLNT
Contacteer:

Bericht door onderscheidingenfreak »

Dag Ed, heb jij ook meegewerkt aan de tentoonstelling op het Loo over de kleding van het staldepartement? Geloof opgezet door Dhr. Konijn. Ik heb hier destijds nog een foto van een Lakei aan gezonden.
www.onderscheidingenforum.nl
Ed van Engeland
LGEN
LGEN

Nee, daarbij ben ik niet betrokken geweest.

Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

op de 1sre foto een burgemeester en op foto 2 een lid van de staten generaal. dit ter illustratie van de fotos die Ed had geplaatst.

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]
Groeten

Fred
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

en tenslotte nog een grootofficier

[ external image ]
Groeten

Fred
tamboer
GENMAJ
GENMAJ

Bericht door tamboer »

mooie foto's fred, bedankt, heeft ook wel wat, als je dan kijkt hoe sommige volksvertegenwoordigers en burgemeesters er tegenwoordig bijlopen, zelfs een stropdas is dan al te veel gevraagd !!!
maanprins
Erelid
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins »

Wel leuk dat Ed Nijpels enkele jaren geleden een mooi ambtskostuum heeft laten vervaardigen in de oude traditie.
Die heeft tenminste nog gevoel voor dat soort dingen!
Verzamelaar van Nederlandse hoofddeksels. Militair, Politie en Koninklijk huis.
Voornamelijk van vóór 1900, maar ook het ceremonieel van Prinsjesdag.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ja...ik weet het. Er is toen een speciale commisie in het geniep georganiseerd om dit te realiseren.(ed heeft deze geschonken gekregen en heeft er dus niets aan betaald) Ik had gelukkig een orgineel van een Commisaris in mijn bezit (ook nog een Friese commisaris ook) vanuit dit voorbeeld is deze van Nijpels precies nageborduurd. Wel leuk om er op deze maniet bij te mogen zijn.

Ik had besloten het orgineel aan het Fries museum te schenken. Ze hadden er geen belang bij.
Groeten

Fred
tamboer
GENMAJ
GENMAJ

Bericht door tamboer »

kan gek lopen in deze wereld, heb je in ieder geval je goede wil getoond, helaas dat een hoop mensen voor deze zaken weinig oog meer hebben, lijkt me juist voor een Frysk museum een eer , zo'n ambtskostuum te hebben.
maanprins
Erelid
Erelid
Contacteer:

Bericht door maanprins »

ze willen geen ambtskostuum, alleen een aemstjkostjuumje
Verzamelaar van Nederlandse hoofddeksels. Militair, Politie en Koninklijk huis.
Voornamelijk van vóór 1900, maar ook het ceremonieel van Prinsjesdag.
Plaats reactie

Terug naar “Ambtenaren”