Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Buitenlandse emblemen gedragen door o.a. KCT en LMB

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
vince

Bericht door vince » 01 feb 2010, 09:36

Jan,

zou ik deze scan mogen heben van het voorschift, ik dacht er er zo wel vanaf te kunen halen maar dat lukt dus niet.

Vincent

MadMedic

Bericht door MadMedic » 01 feb 2010, 11:09

vince schreef:Jan,

zou ik deze scan mogen heben van het voorschift, ik dacht er er zo wel vanaf te kunen halen maar dat lukt dus niet.

Vincent
Als je de voorschrift in digitale vorm hebt dan voor mij ook graag een "copy"... die van mij is van 2003 :(

groetjes uit "good old Germany"

Marinus
* * * SEMPER PARATUS * * *

eoosterom

Re: Buitenlandse emblemen gedragen door o.a. KCT en LMB

Bericht door eoosterom » 20 jan 2012, 09:08

Het koudweer-embleem is van oorsprong het embleem van de Noorse " Brigade Nord". Uit erkenning voor de prestaties in Noorwegen kreeg het Korps Mariniers toestemming om het schild te dragen na voltooiing van de training.

Vroeger droegen de mountain- leaders hetzelfde embleem met dien verstande dat er aan de bovenkant een metalen vijf puntige ster zat. Later werd dat vervangen door het Engelse embleem met de letters "M L".

In de beginperiode van de koudweertraining bij het Korps Mariniers werd het embleem in een stoffen versie gedragen op de rechter bovenmouw, later is dit vervangen door het huidige schild.

grt Ed

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 20 jan 2012, 10:12

En laat ik nu altijd gedacht hebben dat onder de verzamelaars het stoffen embleem een commerciele aanmaak is? Misschien dat in den beginnen de Engelse stoffen uitvoering werd gedragen?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

eoosterom

Bericht door eoosterom » 20 jan 2012, 10:35

Fred,
Ik ben te weinig kenner zoals jullie dat zijn maar wat ik wel weet is dat de Royal Marines dit embleem niet dragen.
De Noren dragen bij mijn weten nu nog steeds het stoffen embleem. Het is voor hen natuurlijk ook geen vaardigheidsembleem maar het onderscheidingsteken van de eenheid.

Overigens is het zo dat het koudweerschild pas word toegekend na het succesvol voltooid hebben van én de bergtraining én de wintertraining. In de beginperiode van de koudweertraining (door o.a. de Whiskey compagnie, ingedeeld bij 45 Commando Royal Marines) was het zelfs zo dat het koudweerembleem pas werd toegekend als men 3 jaar bij de eenheid had gediend en daarbij dus ook 3 keer succesvol de zgn. Berg en wintercyclus had doorlopen.

grt Ed

vince

Bericht door vince » 22 jan 2012, 20:39

Zover ik weet is het stoffen embleem nooit Nederlands gedragen maar zoals gezegd een Noors embleem.

Vincent

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 22 jan 2012, 21:03

Oeps even op het verkeerde been gezet door het 1ste model Mountainleader die droegen tenslotte ook zo een hert. Was er ook niet zo een vierkant embleem?
Groeten

Fred

eoosterom

Bericht door eoosterom » 22 jan 2012, 21:07

Ik zal zoeken naar foto's uit de jaren '70 met stoffen embleem, wordt vervolgd.
grt Ed

eoosterom

Bericht door eoosterom » 26 jan 2012, 20:46

Nog even nagevraagd bij de oudgedienden, het stoffen embleem is wel degelijke op de mouw gedragen.
Hierbij nog wel een foto van de eerste metalen versie.
KWT metaal 1e versie.png
KWT stof mouw.png
mvg, Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

eoosterom

Bericht door eoosterom » 26 jan 2012, 20:50

Een vierkante versie daar heb ik ook over gehoord, daar was echter geen voorbeeld van voorhanden.
Wel nog deze, "BN" staat duidelijk voor Brigade Nord. Misschien dat Rinus hier meer van weet....
KWT BN.png
mvg, Ed

Rinus
Contacteer:

Bericht door Rinus » 26 jan 2012, 21:33

Ed dat klopt, het hijgend is het eerste jaar bij de W-Coy gedragen in stof op de rechter bovenarm van het baratea, zelf heb ik hem daar ook gehad.
Dat is maar 1 jaar geweest.

Groet Rinus.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 27 jan 2012, 12:05

Heren bedankt voor deze treffende info: Echter als ik het boek van de Whiskey compagnie bekijk 1972-1990 dan zie ik het hert op de linkermouw bovenaan? Ik neem aan dat het de Engelse versie is daar het skipeloton in Schotland oefende en pas een jaar later in Noorwegen.
Groeten

Fred

eoosterom

Bericht door eoosterom » 27 jan 2012, 13:20

Fred,
" Engels model", of dat werd gedragen dat zou best kunnen, moet ik je voorlopig even schuldig blijven. Rinus weet ook hier misschien meer van, heeft deze periode daadwerkelijk meegemaakt.

Het hoeft niet perse met Schotland te maken hebben gehad;
De naam " koudweerspeld" kan mensen op het verkeerde been zetten. Als bij het Korps Mariniers deze speld wordt toegekend is de officiele benaming "berg- en wintergetraind". Je dient dus de bergtraining ( vroeger en tegenwoordig ook weer in Schotland) en de Wintertraining (normaal gesproken Noorwegen) met succes te hebben voltooid om deze speld toegekend te krijgen.

Mvg, Ed

Rinus
Contacteer:

Bericht door Rinus » 28 jan 2012, 22:05

Fred en Ed, nee het is mij nooit opgevallen dat er verschil was tussen de UK en NL speld.
Verder was het zo bij de W-coy dus in de begin periode mocht de speld alleen gedragen worden met drie keer Beer en Winter training, wat is het tegenwoordig toch soepel.

Groet rinus.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 jan 2016, 09:26

De originele tekening koudweertraining met toevoeging mountainleader
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 06 jan 2016, 12:17

Die laatste afbeelding wijkt weer af van beide eerder getoonde, kijk maar eens naar de lijnen tussen lijf en achterpoot. Het wordt (mij) er nog niet duidelijker op ....

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 jan 2016, 13:14

Wachten op het grote boek is de oplossing.
Groeten

Fred

generaal

Re:

Bericht door generaal » 06 jan 2016, 21:38

korporaal schreef:Vince,

Alles mag gedragen worden waar de commandant toestemming voor heeft gegeven. Zo zie je veel buitenlandse para wings en diverse vlieger brevetten van diverse landen. Verder zie je bij sommige officieren stafschool emblemen, zo was er een brigadegeneraal met een frans stafschool brevet. Ik heb de beste man in Wezep gezien. Ik dacht dat daarvan ook een foto op het forum stond(of op het oude). Zo niet dan kan Generaal hem misschien wel nog een keer plaatsen.
Maar een duidelijk overzicht maken blijft dus heel erg lastig.

Gr Jurgen
Onder het motto van "beter laat dan nooit"......bij deze :oops: . Waarschijnlijk zal ik hem wel eens op het forum geplaatst hebben.

Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring » 07 jan 2016, 19:43

Generaal, dat is inderdaad het brevet van de "École de guerre", zeg maar de Franse Hogere Krijgsschool. Hierover zegt het voorschrift:

[quote="Voorschrift 2-1593, 7e druk, hoofdstuk 9, paragraaf 8 "Vaardigheidsemblemen""]
Buitenlandse brevetemblemen voor hogere militaire of academische vorming mogen slechts
worden gedragen (nooit meer dan één) indien de militair ook in het bezit is van het over-
eenkomstige Nederlandse brevet. Het buitenlandse brevet mag alleen worden gedragen als
men ook het Nederlandse brevet draagt. Buitenlandse brevetemblemen worden gedragen
boven de rechterborstzak.[/quote]

Op z'n twitterpagina kun je zien dat hij inderdaad het zowel HMV-brevet als het Franse brevet draagt (even klikken op de profielfoto voor grotere weergave).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”