Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Baret marinier commando

De plaats voor vragen, uniformen, emblemen enz van Nederlandse Elite eenheden.
Marineman
Forumbaas

Re: Baret marinier commando

Bericht door Marineman » 18 jan 2012, 14:15

Paul Joosten schreef:Op een mariniersforum las ik o.a. het volgende:
Rinus schreef:Afbeelding
Dit was de laatste Commando opleiding voor Mariniers bij het KCT, deze foto staat ook in het Korpsboek Mariniers 2000.
Veer schreef:Volgens mij is er ook nog een marns-cdo opleiding geweest met baretuitreiking in aug-94
Afbeelding

Marn. Lemstra
Marn. Leeuw
Marn. vd Veer
Marn. Roeleveld
Marn. Soekradj
Wim579 schreef:Rinus, zeer bedankt. Ik had deze link nog niet eerder ontdekt. Het was dus in 1994.

Kun je mogelijk ook iets zeggen over mijn andere vraag? Zijn er na 1994 nog steeds mariniers commando getraind (zoals b.v. UK, België, Martinique) en krijgen ook die een groene marns-cdo baret uitgereikt?
Rinus schreef:Wim ,ik ben al 13 jaar weg, dus hoe het nu gaat weet ik niet, dus laten wij afwachten op een marinier die nog actief is.

Maar wat groene baret betreft het is nooit toegestaan geweest dat een marinier een groene baret draagt, allleen als men zich moest aanpassen bv als men diende bij de UK marines.
Snuf schreef:Rinus, heel in het begin is het een korte tijd toegestaan geweest de groene baret te dragen als mariniercommando. Daarna kwam het groene randje rond de rode spiegel van de baret. Greetz. Snuf.
Rinus schreef:Wim, hier de baret die Snuf noemde.

met groen randje.

Afbeelding
Willem Winkel schreef:Wim579,

Zelf de commando opleiding gedaan in Belgie in 1979
naar behalen van "deze" opleiding kreeg men uitgereikt
een brevet (Nr:211/79) en insigne, geen groene baret.
Dat insigne was toegestaan te dragen op je uniform.
Tevens kreeg men door de KM toebedeelt kwaliteitsnummer Commando.

Grt Willem.

ps: wat ik heb gegrepen die Franse "commando" opleiding in Martinique
niet toegestaan insigne te dragen op je uniform, alleen nabehalen
te dragen dat insigne in de West dat jaar.

Deze was het, die Willem bedoelde.

Groet Rinus.
Willem Winkel schreef:Ja precies Rinus TNX, was al opzoek naar een fotootje in deze, perfect!

Grt Willem.
Wim579 schreef:Iedereen bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!

Over de baret met 'groen randje' heb ik nog een vraag. Wie bracht deze aan? Was dit de kleermaker van het korps mariniers,
of werd dit 'zelf' gedaan? Ik heb eerder gehoord dat dit geen officiële baret uitvoering is (maar oogluikend werd toegestaan)
en dat deze modificatie dus door de mariniers zelf werden gemaakt. Dat laatste leidt dan - denk ik - toch tot verschillen in kleur,
materiaal, breedte van de rand, en dan wordt het snel een rommeltje. Weet iemand hierover meer?
Snuf schreef:Wim, het was een rommeltje, dat klopt. In VBHKAZ maakte de kleermaker een mooie rand, zoals op de foto van Rinus. De groene rand zat onder de rode spiegel vastgenaaid. Ook de buitenrand was vastgenaaid. De meeste mariniercommando's hadden een groene rand in variabele afmetingen en tinten groen. Ook zat meestal de buitenrand gewoon los. Zelf had ik een door mijn zuster aangebrachte rand van licht, bijna lichtgevend groen. Erg mooi en niemand zei er iets van. Maar rommelig, inderdaad. Het is maar goed dat Piet van de Tanks al die jaren in de VGKAZ was geplaatst. Greetz. Snuf.
Wim579 schreef:Snuf, duidelijk antwoord, bedankt! Groeten, Wim
Dat groene randje heb ik zelf nooit gezien, laat staan met dat oranje vlak eronder (of zou dat toch rood zijn???) maar zoveel heb ik ook niet met mariniers van doen, al helamaal geen commando's :mrgreen:

Heren,

In onderstaand artikel van het kleding voorschrift van 1965 staat een en ander beschreven. Probleem? Ja die bldz mist dus net

1) Voor de militair, die een opleiding heeft genoten bij het korps commandotroepen van de
Koninklijke landmacht: zie ook artikel 5, achtste lid.

Maar misschien heeft iemand die nog ergens liggen?
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 03 aug 2015, 11:04

Paul Joosten schreef:Op een mariniersforum las ik o.a. het volgende:
Dit was de laatste Commando opleiding voor Mariniers bij het KCT, deze foto staat ook in het Korpsboek Mariniers 2000.
Veer schreef:Volgens mij is er ook nog een marns-cdo opleiding geweest met baretuitreiking in aug-94
Afbeelding

Marn. Lemstra
Marn. Leeuw
Marn. vd Veer
Marn. Roeleveld
Marn. Soekradj
Wim579 schreef:Rinus, zeer bedankt. Ik had deze link nog niet eerder ontdekt. Het was dus in 1994.

Kun je mogelijk ook iets zeggen over mijn andere vraag? Zijn er na 1994 nog steeds mariniers commando getraind (zoals b.v. UK, België, Martinique) en krijgen ook die een groene marns-cdo baret uitgereikt?
Rinus schreef:Wim ,ik ben al 13 jaar weg, dus hoe het nu gaat weet ik niet, dus laten wij afwachten op een marinier die nog actief is.

Maar wat groene baret betreft het is nooit toegestaan geweest dat een marinier een groene baret draagt, allleen als men zich moest aanpassen bv als men diende bij de UK marines.
Snuf schreef:Rinus, heel in het begin is het een korte tijd toegestaan geweest de groene baret te dragen als mariniercommando. Daarna kwam het groene randje rond de rode spiegel van de baret. Greetz. Snuf.
Rinus schreef:Wim, hier de baret die Snuf noemde.

met groen randje.

Afbeelding
Willem Winkel schreef:Wim579,

Zelf de commando opleiding gedaan in Belgie in 1979
naar behalen van "deze" opleiding kreeg men uitgereikt
een brevet (Nr:211/79) en insigne, geen groene baret.
Dat insigne was toegestaan te dragen op je uniform.
Tevens kreeg men door de KM toebedeelt kwaliteitsnummer Commando.

Grt Willem.

ps: wat ik heb gegrepen die Franse "commando" opleiding in Martinique
niet toegestaan insigne te dragen op je uniform, alleen nabehalen
te dragen dat insigne in de West dat jaar.

Deze was het, die Willem bedoelde.

Groet Rinus.
Willem Winkel schreef:Ja precies Rinus TNX, was al opzoek naar een fotootje in deze, perfect!

Grt Willem.
Wim579 schreef:Iedereen bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!

Over de baret met 'groen randje' heb ik nog een vraag. Wie bracht deze aan? Was dit de kleermaker van het korps mariniers,
of werd dit 'zelf' gedaan? Ik heb eerder gehoord dat dit geen officiële baret uitvoering is (maar oogluikend werd toegestaan)
en dat deze modificatie dus door de mariniers zelf werden gemaakt. Dat laatste leidt dan - denk ik - toch tot verschillen in kleur,
materiaal, breedte van de rand, en dan wordt het snel een rommeltje. Weet iemand hierover meer?
Snuf schreef:Wim, het was een rommeltje, dat klopt. In VBHKAZ maakte de kleermaker een mooie rand, zoals op de foto van Rinus. De groene rand zat onder de rode spiegel vastgenaaid. Ook de buitenrand was vastgenaaid. De meeste mariniercommando's hadden een groene rand in variabele afmetingen en tinten groen. Ook zat meestal de buitenrand gewoon los. Zelf had ik een door mijn zuster aangebrachte rand van licht, bijna lichtgevend groen. Erg mooi en niemand zei er iets van. Maar rommelig, inderdaad. Het is maar goed dat Piet van de Tanks al die jaren in de VGKAZ was geplaatst. Greetz. Snuf.
Wim579 schreef:Snuf, duidelijk antwoord, bedankt! Groeten, Wim
Dat groene randje heb ik zelf nooit gezien, laat staan met dat oranje vlak eronder (of zou dat toch rood zijn???) maar zoveel heb ik ook niet met mariniers van doen, al helamaal geen commando's :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 04 aug 2015, 15:55

Hen altijd,gedacht dat dat randje een eigen initatief is geweest en oogluikend toegestaan. Dat is dus niet zo.
Groeten

Fred

Richard K

Bericht door Richard K » 06 aug 2015, 04:47

Fred,

Kijk daar wordt ik weer blij van, naar deze informatie ben ik al jaren op zoek.
Is er ook een 2e pagina van de brief van 25 maart 1961 m.b.t. aanvulling VVKM170, want op de bovenstaande foto van de brief wordt nog niet gesproken over de baret met groene rand, terwijl deze wel in het onderwerp van de brief staat vermeld.
Als er een 2e pagina is, kan je daar dan een foto van plaatsen ?
Alvast bedankt.

groeten
Richard Kortekaas

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 aug 2015, 07:54

kijkt u eens, het hele verhaal is uiteraard gereserveerd voor het grote boek. Dat is dus afwachten ( ja ik weet het)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

Richard K

Bericht door Richard K » 06 aug 2015, 10:15

Fred,

Heel erg bedankt voor de laatste 2 afbeeldingen, zo is het plaatje compleet.
Heb je misschien ook gevonden wanneer de KMars-baret met groen randje om de 'bloedvlek' is komen te vervallen ?
Ik ben benieuwd.

Het grote boek wordt steeds interessanter :D

groeten
Richard Kortekaas

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 aug 2015, 12:23

Ja dat hebben we ook gevonden. ( Maar ja...) Ik ga nog niet alles vertellen.
Groeten

Fred

Richard K

Bericht door Richard K » 06 aug 2015, 14:44

Mmmmmmmmmmm, da's jammer. :cry:
Het zou het plaatje wel compleet maken.

Je mag het ook wel stiekem via een PB vertellen hoor :lol:

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 06 aug 2015, 17:43

Nee..dat gaan we maar niet doen. Overigens is dat plaatje dan nog bij lange na niet compleet. Er is nog zo veel meer boven water gekomen.
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Elite eenheden”