Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!
QUIZ
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Re: QUIZ
Sommige zijn actiever Jan. 

-
- KAP
Slapeloze nacht had ik er van. Ik wist dat ik iets was vergeten maar daar hebben er meer last van op deze leeftijd.
Het aantal zonder de Forum-bobo is volgens mij 18 rangen, in mijn lijst ontbreken de sergeant en kolonel. Ik weet niet of je recruut als rang
rekent, dan komt die er nog bij. Moeilijk hoor, het is al 55 jaar geleden dat ik er mee te maken had en bij de cavalerie had je andere benamingen.
Het aantal zonder de Forum-bobo is volgens mij 18 rangen, in mijn lijst ontbreken de sergeant en kolonel. Ik weet niet of je recruut als rang
rekent, dan komt die er nog bij. Moeilijk hoor, het is al 55 jaar geleden dat ik er mee te maken had en bij de cavalerie had je andere benamingen.
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Hoewel het systeem hier is afgekeken van de KL is het niet helemaal identiek. Tip: kijk eens op de ledenlijst (via snelle links te vinden)
- Het Fortje
- GEN
Dan ben ik toch benieuwd naar de afkorting ELNT bij de rangen voor staat . Ik ben niet zo van de afkortingen.
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Eerste Luitenant
-
- LKOL
Geen rangafbeelding (gebruikers met 0 berichten)
Soldaat
Soldaat 2
Soldaat 1
Korporaal
Korporaal 1
Sergeant
Sergeant 1
Sergeant-Majoor
Adjudant
Tweede luitenant
Eerste luitenant
Kapitein
Majoor
Luitenant-kolonel
Kolonel
Brigade-generaal
Generaal-majoor
Luitenant-generaal
Generaal
Forum-bobo (moderators, ereleden)
Soldaat
Soldaat 2
Soldaat 1
Korporaal
Korporaal 1
Sergeant
Sergeant 1
Sergeant-Majoor
Adjudant
Tweede luitenant
Eerste luitenant
Kapitein
Majoor
Luitenant-kolonel
Kolonel
Brigade-generaal
Generaal-majoor
Luitenant-generaal
Generaal
Forum-bobo (moderators, ereleden)
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Helemaal correct Carla, inclusief de instinker bij leden zonder berichten. Jouw beurt weer.
- Spraakverwarring
- BGEN
Bijna… de laagste rang nij de KL heet tegenwoordig “soldaat der 3e klasse” (of Soldaat 3).
https://www.defensie.nl/binaries/defens ... tekens.pdf
https://www.defensie.nl/binaries/defens ... tekens.pdf
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
Geen spraakverwarring hoor; de quizvraag ging over de rangen op het forum en niet die bij de KL. 

-
- LKOL
En dan nu de eerste quizvraag van 2023.
De afgelopen tijd zijn er op diverse plekken in Nederland schepen en boten gebruikt als noodopvang voor asielzoekers. Ook vluchtelingen uit Oekraïne zijn op deze manier opgevangen.
Met een van deze schepen is iets bijzonders. Het heeft namelijk deelgenomen aan een reddingsoperatie bij een grote scheepsramp.
Hoe heet dit schip? Bij welke scheepsramp heeft het geholpen? Waar ligt het aan de kade als noodopvang?
De afgelopen tijd zijn er op diverse plekken in Nederland schepen en boten gebruikt als noodopvang voor asielzoekers. Ook vluchtelingen uit Oekraïne zijn op deze manier opgevangen.
Met een van deze schepen is iets bijzonders. Het heeft namelijk deelgenomen aan een reddingsoperatie bij een grote scheepsramp.
Hoe heet dit schip? Bij welke scheepsramp heeft het geholpen? Waar ligt het aan de kade als noodopvang?
Welcome to the internet, where men are men, women are also men and children are the FBI.
-
- LKOL
Jawel, het MS Silja Europa was het eerste schip dat een noodsignaal van de Estonia opving en de kapitein van de Silja Europa kreeg de leiding over de reddingsoperatie ter plekke. Sinds afgelopen september ligt de Silja Europa in Velsen-Noord (gemeente Velsen) en blijft daar tot 1 maart (mogelijk ook langer) als opvang voor asielzoekers.
De asielcrisis van nu is dus via dit schip verbonden met de grote scheepsramp uit de jaren '90.
Aan jou de beurt.
De asielcrisis van nu is dus via dit schip verbonden met de grote scheepsramp uit de jaren '90.
Aan jou de beurt.
- Het Fortje
- GEN
Gezondheidsraad in 1966 een bezoek van het NS Savannah aan de haven van Amsterdam te moeten ontraden. Achter dit advies, te vinden in een document in het Nationaal Archief, blijkt een in Nederland grotendeels vergeten droom schuil te gaan. Een scenario met sciencefiction allure, gekoesterd in de jaren zestig, maar daarna al snel verbleekt.
Het Amerikaanse - door kernreactor aangedreven schip Savannah - was wel eerder in Rotterdam geweest.
Het Amerikaanse - door kernreactor aangedreven schip Savannah - was wel eerder in Rotterdam geweest.
-
- KAP
Perfecte DTM, het toeval wilde dat ik op dat moment ergens in de Waalhaven lag en de gelegenheid heb benut om de Savannah te gaan bekijken.
Niks aparts gezien, gewoon een vrachtschip maar binnen keek je door grote ruiten in de "machinekamer" met mannen in witte overalls en allerlei
schermen en knoppen en voor een matroos O/G van 17 toch een belevenis.
Jij mag een nieuw mysterie plaatsen.
Niks aparts gezien, gewoon een vrachtschip maar binnen keek je door grote ruiten in de "machinekamer" met mannen in witte overalls en allerlei
schermen en knoppen en voor een matroos O/G van 17 toch een belevenis.
Jij mag een nieuw mysterie plaatsen.
- Het Fortje
- GEN
Om bij de oude scheepvaart te blijven. Vanuit Boulogne sur Mer voeren diverse tenders ( sleep/passagiers boten ) naar de schepen die buiten op de rede lagen en daarvandaan de oversteek naar doorgaans New York maakten. Dit is één van de schepen van de Holland Amerika Lijn.
Welk schip is dit ?
Welk schip is dit ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Paul Joosten
- Moderator
- Contacteer:
SS Holland:
s.s. HOLLAND (1902 - 1952)
April 1902 in dienst voor J.T. Eltringnam & Co., South Shields (255) 446brt ,140nrt-
LxBxH=45,72(-) 8,56 x 3,96 (3,40) meter
Twee triple expansie 3 cil. stoommachines van G.T. Grey, South Shields (330 535 8: 890 - 610), 2 SChr., 925 í.p.k 11,25 kn.
Roepsein: OJDZ
Pass. 925
1902: (24 april) onder Nederlandse vlag in Boulogne-sur-Mer gestationeerd
1904: (17 oktober) onder Franse vlag gebracht
1905: (9 februari) 'HOLLAND', Com pagnie Franco-Hollando-Americain: (HAL), Boulogne-sur-Mer
1939: (september) opgelegd in verband met stopzetting van de HAL-dienst via Boulogne
1940: (14 iuli) door de Duitsers gevorderd en ingezet tussen St.Malo en de Kanaaleilanden (tot maart 1944), bewapend met twee 20 mm luchtdoelmitrailleurs
1944: (augustus) door de Duitsers ir St.Malo tot zinken gebracht
1945: Gelicht en hersteld in St.Maio
1952: Verkocht aan de Kamer var Koophandel in Boulogne-sur-Mer
1961: afgevoerd en gesloopt.
- Het Fortje
- GEN
Paul, een mooi overzicht van de geschiedenis van de Holland. Maar dit is niet de Holland. Er staat in de vraag " Dit is één van de schepen ".