Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Matroos/ Marinier 2de klasse

Dr.Bedlo
Moderator

Matroos/ Marinier 2de klasse

Bericht door Dr.Bedlo »

Ik mis in het voorschrift van 1993 de rang van Matroos/ Marinier 2de klasse en de daarbijbehorende rangonderscheidingstekens. In 1998 dus vijf jaar later is deze er weer in de vorm van een enkele rode streep. Mijn vraag is of iemnd weet of inderdaad de klasse van matroos/ marinier 2de klasse inderdaad niet meer word gebezigd in 1993 of dat men sinpel weg vergeten is deze te vermelden? Alle info is welkom.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums
Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Matroos/ Marinier 2de klasse

Bericht door Paul Joosten »

De rangen MATR en MARN 1, 2 en 3 hebben altijd bestaan, in ieder geval gedurende mijn actieve diensttijd, de periode 1975 tot heden. Vermoedelijk is het dus een foutje in het voorschrift of je hebt misschien iets over het hoofd gezien; staat de halve gouden chevron er helemaal niet in? Dat was namelijk na het afschaffen van alle verschillende kleuren ROT en DVO in eerste instantie de uitmonstering voor 2e klas. Omdat het verschil met 1e klas er lastig te zien was is dat na verloop van tijd toch weer een rode chevron geworden.
flight
BGEN
BGEN

Bericht door flight »

Toch merkwaardig dat de stand van Matroos 2e klas in het hele voorschrift van 1993 niet voorkomt. Ik heb het nagenoeg gehele voorschrift doorgespit, maar als het "vergeten" is, is het wel konsekwent doorgevoerd.
Nederlandse Militaire Luchtvaart.
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

heren,

Tsja. Zoals flight al aangaf er is geen enkele aanwijzing te vinden dat de Matroos 2de klasse en daarmee tevens de marinier 2de klasse in die tijd heeft bestaan. Het is inderdaad heel stellig en konsekwent.En paul ( he de woonplaats van onze geliefd erelid is veranderd) daarmee is de smalle chevron van 2,5 mm ook in dit voorschrift nergens te vinden.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Merkwaardig. Nou hebben we al vaak genoeg gemerkt dat mijn geheugen niet 100% betrouwbaar is maar die halve chevron heb ik toch niet zelf bedacht. Die heb je vast wel in je collectie?
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Paul Joosten schreef:Merkwaardig. Nou hebben we al vaak genoeg gemerkt dat mijn geheugen niet 100% betrouwbaar is maar die halve chevron heb ik toch niet zelf bedacht. Die heb je vast wel in je collectie?
Uiteraard, is ook geen zeldzaam gevalletje.. Deze word vermeld in het voorschrift van 1983. In 1993 ist tie nergens te bekennnen on in 1998 weer op te duiken althans de stand van matroos 2de klasse in de vorm van een rode chevron van 5mm.
Groeten

Fred

eoosterom
SMJR
SMJR

Bericht door eoosterom »

De stand van Matroos en Marinier der tweede klasse is inderdaad een periode afgeschaft geweest.

Men werd dan derde klas en na een periode eerste klas, zonder tussenstap dus. De exacte periode moet ik je schuldig blijven maar het is inderdaad in de negentiger jaren geweest.

Na deze periode is de stand van tweede klasse, met bijbehorende uitmonstering, weer terug ingevoerd. Dit gebeurde als eerste bij de vloot, in rode uitvoering. Later ook weer bij het Korps, zoals we vroeger hadden de dunne zwarte " streep". Mariniers krijgen hem echter niet meer op het Barathea (dit in tegenstelling tot de vloot). De periode dat een Marinier tweede klas is, is dusdanig kort dat dit niet de moeite loont in verhouding tot kleermakerskosten enz.

Een van de redenen bij de vloot was o.a. dat slecht te zien was dat een matroos nog " takenboeker" was. Zo kon het dus gebeuren dat zij opdrachten kregen waar ze de vaardigheden nog niet voor bezaten. Soms geen probleem maar er zijn natuurlijk situaties waarin je dat niet op je gemak eerst kunt uitleggen n.a.v een ontvangen opdracht.

In de praktijk zag je ook nog wel eens "ouwe jongens gedrag" bij schepelingen die slechts kort in dienst zaten, aan de uitmonstering was dat echter niet meer te zien........ Waar ze dus vroeger terecht werden gewezen, gebeurde dit niet meer zo snel.

Zelf werden wij na 9 maanden tweede klas, na 18 maanden en voltooien van het takenboek voor marinier der eerste klasse werd je eerste klas.

Mvg, Ed
flight
BGEN
BGEN

Bericht door flight »

Fred, dan moeten de Jaarboeken van de 90er jaren maar eens uitgeplozen worden om erachter te komen wanneer de 2e klasse tijdelijk op "non actief" is gesteld
Nederlandse Militaire Luchtvaart.
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Tsja flight dat had ik al gedaan maar daar is geen touw aan vast te knopen helaas.
Groeten

Fred

Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

eoosterom schreef:De stand van Matroos en Marinier der tweede klasse is inderdaad een periode afgeschaft geweest.

Men werd dan derde klas en na een periode eerste klas, zonder tussenstap dus. De exacte periode moet ik je schuldig blijven maar het is inderdaad in de negentiger jaren geweest.

Ja dat moet dan wel ergens tussen 1990 en 1998 geweest zijn.

Na deze periode is de stand van tweede klasse, met bijbehorende uitmonstering, weer terug ingevoerd. Dit gebeurde als eerste bij de vloot, in rode uitvoering. Later ook weer bij het Korps, zoals we vroeger hadden de dunne zwarte " streep". Mariniers krijgen hem echter niet meer op het Barathea (dit in tegenstelling tot de vloot). De periode dat een Marinier tweede klas is, is dusdanig kort dat dit niet de moeite loont in verhouding tot kleermakerskosten enz.

De zwarte streep op de Barathea? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Volgens mij werd de zwarte streep op het veldtenue gedragen op de mouwen en later met invoering van het vernieuwde veldtenue in 1974 en de invoering van de trui op de schouders?De Barethea is niet door vlootpersoneel gedragen.

Een van de redenen bij de vloot was o.a. dat slecht te zien was dat een matroos nog " takenboeker" was. Zo kon het dus gebeuren dat zij opdrachten kregen waar ze de vaardigheden nog niet voor bezaten. Soms geen probleem maar er zijn natuurlijk situaties waarin je dat niet op je gemak eerst kunt uitleggen n.a.v een ontvangen opdracht.

In de praktijk zag je ook nog wel eens "ouwe jongens gedrag" bij schepelingen die slechts kort in dienst zaten, aan de uitmonstering was dat echter niet meer te zien........ Waar ze dus vroeger terecht werden gewezen, gebeurde dit niet meer zo snel.

Zelf werden wij na 9 maanden tweede klas, na 18 maanden en voltooien van het takenboek voor marinier der eerste klasse werd je eerste klas.

Mvg, Ed
Groeten

Fred

eoosterom
SMJR
SMJR

Bericht door eoosterom »

Mijn zinsbouw nog eens nalezende had ik deze (dan) terechte opmerkingen wel verwacht.

- Aangaande de marinier tweede klas doel ik op het feit dat wij op het gevechtstenue de zwarte uitvoering hadden en op het barathea de gouden dunne " streep" op rode ondergrond. Vandaag de dag wordt echter alleen nog maar een zwarte uitvoering verstrekt voor op het gevechtstenue (epauletten). De gouden uitvoering voor op het barathea zoals we die kenden is niet opnieuw ingevoerd vanwege de reden die ik eerder aangaf.

- Uiteraard weet ik dat de vloot geen barathea draagt of heeft gedragen, zou een beetje slordig zijn na 26 dienstjaren. Waar ik op doel is dat de vloot epauletten krijgt met de rode streep maar tevens de rode tweede klas streep draagt op de mouw van het daags blauwe tenue. Dit dus in tegenstelling tot de Mariniers.

Concreet:
Mariniers: tweede klas streep in zwarte uitvoering op het gevechtstenue, geen uitmonstering op het barathea.
Vloot: tweede klas streep in rode uitvoering op epauletten en tevens rode streep op het daags blauw.

mvg, Ed
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

vreemd want dat zou betekenen dat de marinier beneden de rang van a.o geen rots meer draagt? Hmm. Dan moet het voorlopige vkm dus wederom herschreven worden! en er nieuw fotomateriaal gezocht worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred

eoosterom
SMJR
SMJR

Bericht door eoosterom »

Beste Fred,
Dit is dus m.i. het nadeel van schriftelijk communiceren.
Waar ik op doelde is dat de marinier der tweede klasse vandaag de dag geen " streep" draagt op zijn barathea, dit terwijl hij wel epauletten met streep draagt op het gevechtstenue. Iedereen met een hogere rang of stand heeft wel r.o.t's. Dat weet je zelf als de beste dus de zinsnede over het VKM is overbodig of zou je zelfs kunnen kwalificeren als " flauw".
Ik dacht dat het duidelijk was dat we alleen spraken over de stand van tweede klasse, daar was het toch allemaal om begonnen?

Mijn bedoeling was behulpzaam te zijn n.a.v. een gestelde vraag, je hoeft mij echt niet te overtuigen van je kennis en kunde op het gebied van uniformen.

Met vriendelijke groet,
Ed
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ed,

Niet beledigend opvatten hoor zo is het ook niet bedoeld. Maar dit is inderdaad het nadeel van schriftelijk communiceren. Wil het niet alleen voor mijzelf duidelijk hebben maar ook voor de overige meer dan 700 leden. Vandaar mijn drammerigheid.

Dan heb ik nog een volgende probleem Ed, als ik je goed begrijp dan word er heden tendage geen mouw onderscheidingsteken op de Barathea gedragen door de marinier 2de klasse ? Dat vind ik dan wel vreemd want dat zou beteken dat er geen verschil is aan te geven tussen een marinier 3de en 2 de klasse. . Overigens sprekt het concept vooschrift van een marinier 2de klasse chevron gelijk als die van de vloot.

Sorry...maar helaas zo eenvoudig is het allemaal niet.
Groeten

Fred

Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

De situatie zoals die volgens mij in 1980 een aanvangnam en zoals die ook is omschreven in het voorschrift van 1983.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Die sgt epaulet op de foto hierboven lijkt mij juist van voor 1982! Misschien dat het bij het Korps anders was maar bij de vloot was dit de oude lengte-breedte verhouding.
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Paul Joosten schreef:Die sgt epaulet op de foto hierboven lijkt mij juist van voor 1982! Misschien dat het bij het Korps anders was maar bij de vloot was dit de oude lengte-breedte verhouding.

Ja dat klopt wat die er tussen doet vraag ik mij nu ook af. Heeft met de chevrons niets te maken.Wat het wel s? Tsja ehh..Ik denkeen proefexemplaar wat in de voorschriften kom ik deze niet tegen. Ook de rangchevrons voor de toetoep die je veel tegenkomt onder verzamelaars op een ponceaurode ondergrond kom ik ook niet tegen. Denk dat dat ook proefexemplaren zijn.
Groeten

Fred

eoosterom
SMJR
SMJR

Bericht door eoosterom »

Beste Fred,
Het rechter rijtje heb ik allemaal gedragen, de schouderbedekking in rood komt mij niet bekend voor of is van voor mijn tijd. Zoals Paul zegt, dit waren de oude verhoudingen. Ik weet wel dat de (voor mij toen) oudere onderofficieren deze destijds nog droegen maar ook (op het overhemd) gewoon met blauwe ondergrond, hetzelfde als de vloot.

Als antwoord op je vraag:
De verklaring is heel erg "2012".... Wanneer mariniers in barathea lopen kun je inderdaad geen verschil zien tussen een derde of een tweede klas. In de praktijk zal dat echter niet veel voorkomen. Mariniers zijn maar een korte periode tweede klas. Dat is gedurende hun opleiding, aan het einde van de opleiding worden ze direct eerste klas. In de opleiding dragen ze zelden of nooit hun barathea, het opnaaien van een streep voor een hele lichting (waar er ook nog veel van uitstappen) kost dus eigenlijk alleen maar geld en tijd.

Overigens Fred;
Aangaande het voorschrift kan het best zijn dat je gelijk hebt, ik zal ook eens kijken. In ieder geval is het zo dat de praktijk is zoals hierboven beschreven.

Met vriendelijke groet,
Ed
(absoluut niet beledigd :))
Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ed,

Blij dat de kou uit de lucht is. En nu is het helder en duidelijk.

Bedankt
Groeten

Fred

Dr.Bedlo
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ook wel leuk misschien om te plaatsen (eigen collectie en niet te ruil of te koop)
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”