Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

ZIlveren uitmonstering Militaire Administratie

Plaats reactie
hbresser
Erelid
Contacteer:

ZIlveren uitmonstering Militaire Administratie

Bericht door hbresser » 06 feb 2019, 10:11

Ik kreeg onderstaande vraag.
Kunnen jullie helpen de vraag, met onderbouwing, te beantwoorden?

Waarom heeft de Militaire Administratie een zilveren embleem EN waarom hebben de onderofficieren zilveren chevrons? Er gaat al zo lang als ik weet het verhaal rond dat de offn MA vroeger bereden waren. Maar dat lijkt me onzin! Alle offn waren vroeger toch bereden.
Dit argument verklaart ook niet waarom de onderofficieren van de (bereden) rijdende artillerie weer gouden chevrons heeft.
En als de MA in zijn oorsprong bereden was, dan zouden de officieren toch (hakbal) sporen mogen dragen, net als Cavalerie officieren (die nu ook niet meer bereden zijn).

Daarnaast zijn er regimenten met een zilveren embleem (NATRES) en toch gouden chevrons. Daar is dus ook geen gelijkwaardigheid in.

U begrijpt, verwarring alom. Heb de vraag ook tot twee maal toe gesteld aan het NMM Soesterberg, maar die zwijgen tot nu toe in alle toonaarden.

hartelijke groet

Henk
www.militariaverzamelaar.nl

Marineman
Forumbaas

Re: ZIlveren uitmonstering Militaire Administratie

Bericht door Marineman » 06 feb 2019, 11:47

Zonder een onderbouwing maar ik meen dat het verschil ligt uit het historisch gegroeid onderscheid tussen combattante en non combattante eenheden.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Flip126

Bericht door Flip126 » 06 feb 2019, 12:12

Lijkt me niet, Fred. Cavalerie en marechaussee zijn immers combattant en dragen zilver. Alle andere dienstvakken dan MA zijn niet combattant en dragen gouden uitmonstering.
Ik zoek, maar heb nog niet gevonden ...
Groet,
Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT 1963.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.

Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland » 06 feb 2019, 13:19

Al bij de vroegste kledingvoorschriften van het Koninkrijk is bepaald dat de MA zilver zou dragen. De toenmalige KMar en cavalerie Lansiers, Dragonders, Kurassiers droegen ook zilver, met uitzondering van de Huzaren, die weer goud/geel droegen. Er waren ook wel anderen, bijvoorbeeld bepaalde adjudanten en apothekers, die eveneens zilveren uitmonsteringen droegen.

Ik kan er geen systematiek in ontdekken, maar misschien ligt de oorsprong wel voor 1813...
"de taak van de historicus is mythen te ontzenuwen, niet mythen toe te voegen"

"hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet"

Aale
Contacteer:

Bericht door Aale » 06 feb 2019, 14:01

Het is in ieder geval historisch gegroeid. In 1814 had de administratie al een zilveren uitmonstering
met karmozijnrode kragen etc. In de tussentijd is het karmozijn ook blauw en geel geweest maar nu
weer terug. Bij iedere uniformverandering probeert men wat historisch is gegroeid in regels te vatten.
Dat lukt nooit helemaal want er wordt altijd flink gelobbyed om juist het eigene bij een onderdeel te behouden.
Zo droegen de administrateurs bij de Grenadiers en Jagers ook nog een zilveren granaat of hoorn.

Voorheen droeg de Natres het gouden baretembleem van de infanterie dus waren gouden en gele strepen logisch.
Nu hebben ze een zilveren baretembleem dat verwijst naar de zilveren emblemen van de oude Schutterijen.
Dus zilveren ROT 's zouden logisch zijn. Temeer daar ze die op hun ceremoniële uniform wel dragen.

Afbeelding

Om kort te gaan op elke regel is wel een, al dan niet door de traditie bepaalde, uitzondering. ;-)

____
Aale

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Landmacht”