Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Mysterieuze dames der KM

Marineman
Forumbaas

Re: Mysterieuze dames der KM

Bericht door Marineman » 15 mar 2019, 19:52

Ik snap er geen ene Jota meer van.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 16 mar 2019, 08:42

Wat snap je niet, de kleuren van de Kot's? De verschillende 'smaken' ARO ROAG etc uit de tijd van de dienstplicht? Nog wat anders?

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 16 mar 2019, 09:23

de verschillende smalen. gepaard met talloze afkortingen.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 16 mar 2019, 09:52

Dienstplichtige officieren had je bij alle krijgsmachtdelen. Ik beperk me even tot die bij de KM. Allen kregen een poosje les op het KIM alvorens ze werden ingezet. Gedurende die tijd waren ze Aspirant Reserve Officier met aanspreektitel (en afko) ARO. De toenmalige kroonprins deed een reguliere dienstplichtfunctie en werd van spijkerbroek opgeleid tot Wachtsofficier (functie a/b om de wacht te mogen lopen op de brug en het schip veilig te laten varen). Dat kostte uiteraard meer tijd dan het opleiden van jongelui met HBO of WO voor functies in hun eigen vakgebied, zoals mijn hulpjes op het Elab. Die laatste categorie kreeg dus uitsluitend een paar weken EMV om de basisvaardigheden van het militair zijn te leren. Deze categorie was de ARO-ACAD (ARO ACADemisch gevormd). Ze werden ook elders bij het onderwijs ingezet, bijvoorbeeld op Erfprins op de WapenTechnische School, op de TOKM in Amsterdam en op de Operationele School op Willemsoord, maar ook bij de Admiraliteit (juristen bijvoorbeeld maar ook technici) en bij de staf van CZMNED. Afgestudeerde stuurlieden van de HZS kwamen vaak bij de Mijnendient terecht als Jongste officier. Na hun EMV werden de ARO-ACAD's direct benoemd tot tijdelijk LTZ2KMR en bij afzwaaien werden ze effectief LTZ2KMR. Tot ergens in de late jaren '70 of vroege jaren '80 was dat nog (tdl) LTZ3. Kijk er de naamboeken maar op na dan zie je vanzelf hoeveel het er waren. Dienstplichtige artsen, tandartsen en apothekers werden direct LTZ2OCKMR en uiteraard in hun vakgebied ingezet, zowel aan de wal als varend. Na einde eerste oefening konden ze nog een tijd vrijwillig doorwerken of zelfs overgaan in beroepsdienst zoals je grote vriend Tom.

Anders nog?

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”