Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Cavalerie kolonel

Plaats reactie
kepie1940
Contacteer:

Cavalerie kolonel

Bericht door kepie1940 » 22 mar 2019, 22:29

Eigenlijk zou het een kwisvraag moeten zijn, maar ik weet het antwoord niet. Ik wil u hulp inroepen, om mee te rechercheren. Ik heb een casus als volgt : Ik ben op zoek naar een kolonel of majoorvan der cavalerie. Hij diende in de meidagen 1940, bij de cavalerie, in de vestiging Holland, nabij Den Haag. Het was een klein man, met O benen. De kolonel/majoor had grijs piekhaar en opmerkelijke onder zijn ogen donkere wallen. Ondanks zijn lengte had hij wel autoriteit. Hij had een connectie met de koninklijke stallen en de Frederikstraat. Vermoedelijk is hij geïnterneerd geweest in Stanislau, of naar een concentratiekamp waar hij is omgekomen. Hij heeft ook cntactgehad met Georg Maduro, als meerdere . Ik hoor graag en deel de ingekomen informatie middels dit forum.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Spraakverwarring

Re: Cavalerie kolonel

Bericht door Spraakverwarring » 23 mar 2019, 11:06

Geen concreet resultaat, maar om ieder geval zaken uit te sluiten: op deze link is een database te vinden van Nederlandse militairen die zijn overleden in Duitse krijgsgevangenschap: daar zit geen majoor, luitenant-kolonel of kolonel van de cavalerie bij.

Kepie: een majoor of kolonel is natuurlijk per definitie een meerdere van een luitenant, weet je ook of de gezochte majoor of kolonel rechtstreeks in de bevelslijn zat van de luitenant Maduro? Dan moeten we het misschien in die lijn proberen. Ik weet in ieder geval dat Maduro tijdens de meidagen van '40 was ingedeeld bij het depot Cavalerie op het haagse Van Alkemadecomplex, commandant daarvan was Res. Lt. Kol. J. Knel (zie hier). Van hem vond ik deze foto uit 1939 van een bezoek van koningin Wilhelmina aan de Alexanderkazerne. De overste (direct achter Wilhelmina) heeft hier echter geen opvallende wallen onder de ogen, verder overleed hij in 1945 in Engeland. Die is het dus waarschijnlijk niet. Deze overste zal waarschijnlijk een majoor als plaatsvervanger hebben gehad, daar heb ik nog geen bevestiging van kunnen vinden (en dus ook geen naam). Het Depot Cavalerie viel onder de Vesting Holland, commandant Westfront Vesting Holland was kolonel G.J. de Groot, maar die voldoet niet aan de beschrijving: allereerst was hij infanterist en hij overleefde de oorlog ruim (overleden 1950).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

kepie1940
Contacteer:

Re: Cavalerie kolonel

Bericht door kepie1940 » 23 mar 2019, 12:57

Dit is mooie info, dank je wel. Ik zal wat meer informatie opdiepen, misschien wordt dan duidelijker. Ik beschrijf dat de persoon in krijgsgevangen of concertatie kamp is geweest, maar dit is een aanname, die ik zelf heb gemaakt.
de kepie van voor 1940 in al zijn uitvoeringen.
http://www.kepie.nl

Plaats reactie

Terug naar “Gezocht/te koop/te ruil.”