Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Na-oorlogse rangonderscheidingsteken

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Na-oorlogse rangonderscheidingsteken

Bericht door Paul Joosten » 11 apr 2019, 13:30

Wat is het blauwe buis dan wel? Het kledingstuk dat ik op de vorige pagina liet zien? Dat staat alom bekend als battledress! Net zo goed als bijvoorbeeld de 'borstrok wit met blauwe rand' veel bekender is onder de gangbare benaming sportwitje en zo zijn er nog veel meer zoals Atjeh jasje, tenue badman, braniekraag, jas toetoep etc en geen van die benamingen zul je in een formeel tenuevoorschrift terugvinden. Dat wil echter zeker niet zeggen dat ze niet bestaan!

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 11 apr 2019, 13:43

Het blauwe buis is volgens de reglementen de werkkleding voor niet vuile werkzaamheden. Behalve voor de adelborsten voor wie het lange tijd het dagelijkse tenue is geweest.voor de vuile werkzamheden droeg men lnge tijd de overall.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 11 apr 2019, 15:16

Maar is dat hetzelfde kledingstuk van de foto?

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 11 apr 2019, 17:39

ja
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 14 apr 2019, 13:13

Interessante discussie betreffende de Battledress (Blauwe Buis). Niet verstrekt was ik zelf nog in de mogelijkheid om er een te kopen in het kledingmagazijn, waren laatste restanten en alleen maar kleinere maten beschikbaar. Hier in Australie is het tot nu toe nog steeds verstrekt aan officieren te gebruiken als een soort werk dagelijks tenue in plaats van de korte jas. Als ik na de voorschriften kijk die Fred opsomt lijkt mij dat gelijk aan het dagelijks tenue maar ook hier in plaats van de korte jas een kort jasje genaamd Blauwe buis maar in de volksmond battledress genaamd omdat het hierop leek. Te gebruiken aan boord van schepen tijdens diensturen als een soort werkkleding voor officieren. Ik heb meegemaakt dat het jasje ook door onderofficieren gedragen werd met de blauwe serge broek en een khaki overhemd eronder. Denk dan ook dat het jasje onjuist gedragen werd over het blauwe werkpak maar dat niet een officieel tenue was. Op zee was veelal alles toegestaan maar natuurlijk niet officieel. Dus denk dat jullie beiden juist zijn in jullie beoordeling. Fred officieel en Paulus on-officieel. Tijdens de oorlog en net na de oorlog zijn er wel wollen zwarte battledress gedragen door Nederlandse marine militairen zeker de leden van de MLD.

Duifke

Bericht door Duifke » 14 apr 2019, 13:21

Hier een foto van een battledress jasje van net na de oorlog.
$_86 (1).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 14 apr 2019, 14:02

Ik geef het op....
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 15 apr 2019, 14:03

Maar dat maakt het nou leuk Fred. Wat er allemaal aan boord en zeker op zee gedragen werd was zeker in vele gevallen niet officieel. Was normaal dat zeker korporaals de korte jas van het daags blauwe tenue over het blauwe werkpak droegen. En zo zijn er legio gevallen. Maar de officiele voorschriften zijn natuurlijk de basislijn die wij moeten handhaven. In geval van de blauwe buis is dat toch eenvoudig. Officieel was het genoemd Blauwe Buis en het was een soort werkleding voor Off en Ooff. Men zag met uitzondering van de machinist en monteur toch zelden een Ooff met het blauwe werkpak en zeker niet door Officieren muv sommige TD officieren die een overal droegen. Dus voor Off en Ooff was er alleen maar het daags blauwe tenue. Korte jas werd dan ingevoerd omdat dat iets makkelijker was om te dragen zeker aan boord van een schip. Door zijn gelijkenis werd het dan in de volksmond Battledressje genoemd. Hieronder werd dan vaak het khaki hemd gedragen omdat dat niet zo snel vuil werd dan het witte hemd. Werd dan later ook overgenomen door Korporaals en Matrozen 1 OC.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 15 apr 2019, 14:12

Waar je het toch allemaal vandaan haalt. Nou ja whatever.
Groeten

Fred

TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor » 15 apr 2019, 16:10

Hallo allen,
Ik heb het al eerder gezegd op Dutchfleet. De voorschriften zijn leidend, maar de werkelijkheid is toch anders. Ik heb de blauwe buis, dus niet het baaien hemd, in 1976 uitgereikt gekregen toen ik 6 jaar in dienst en nog geen korporaal was.
Ik werd toen dus torpedomaker der eerste klasse OC. Oftewel een ouwe één. Dat OC bestaat dus ook niet in de rangen/standen beneden korporaal. Ook hier weer, zo werd dat gezegd. Ik kreeg toen ook witte overhemden, stropdas en een platte pet met een geborduurd rood anker erop.4 jaar later werd ik korporaal en het anker werd van gouddraad. :D :)

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 15 apr 2019, 16:19

Duifke schreef:
15 apr 2019, 14:03
Maar dat maakt het nou leuk Fred. Wat er allemaal aan boord en zeker op zee gedragen werd was zeker in vele gevallen niet officieel. Was normaal dat zeker korporaals de korte jas van het daags blauwe tenue over het blauwe werkpak droegen. En zo zijn er legio gevallen. Maar de officiele voorschriften zijn natuurlijk de basislijn die wij moeten handhaven. In geval van de blauwe buis is dat toch eenvoudig. Officieel was het genoemd Blauwe Buis en het was een soort werkleding voor Off en Ooff. Men zag met uitzondering van de machinist en monteur toch zelden een Ooff met het blauwe werkpak en zeker niet door Officieren muv sommige TD officieren die een overal droegen. Dus voor Off en Ooff was er alleen maar het daags blauwe tenue. Korte jas werd dan ingevoerd omdat dat iets makkelijker was om te dragen zeker aan boord van een schip. Door zijn gelijkenis werd het dan in de volksmond Battledressje genoemd. Hieronder werd dan vaak het khaki hemd gedragen omdat dat niet zo snel vuil werd dan het witte hemd. Werd dan later ook overgenomen door Korporaals en Matrozen 1 OC.
Ik denk dat je de korte jas verwart met het blauwe buis. De korte jas was de atjeh jas.misschien handig om er een keer een lijstje van te maken.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 16 apr 2019, 08:25

Dat laatste ben ik met je eens Fred, mits je er een tabel met meerdere kolommen van maakt: de officiële naam, de naam zoals die in de praktijk gebruikt werd/wordt, de omschrijving en de periode met eventuele varianten. Hiermee kan je de materie voor eenieder één-eenduidig inzichtelijk maken en is het meteen afgelopen met het langs elkaar heen praten. Probeer dat gerust hier op het forum uit dan helpen we je graag met het samenstellen. Een uiterst nuttige toevoeging voor deel 2!

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 16 apr 2019, 08:30

je bent het dus niet met mij eens dat de korte jas de Atjeh JAS IS?
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 16 apr 2019, 10:21

Waar zeg ik dat? Ik zei alleen dat ik het eens was met je opmerking over een lijstje, de rest had ik het niet over. Ik beweer alleen dat het dringend nodig is dat er een eenduidig en helder overzicht komt met daarin EN de officiële benamingen EN de termen zoals die normaliter aan boord gebruikt werden. Jouw veronderstelling toont dat nogmaals aan :D

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 16 apr 2019, 11:24

ok...eens kijken hoe ik dat moet doen..ehh...
Groeten

Fred

Duifke

Bericht door Duifke » 16 apr 2019, 13:44

Ik bedoelde wel de korte- of Atjeh jas. Die werd ook ONOFFICIEEL gedragen op het werkpak regelmatig door KPL machinisten. Wou alleen maar er duiden dat er op zee allerlei rare tenueen werden gedragen wat oogluikend toegestaan was. Idee van een lijstje is zeer zeker ophelderend.

TpmkrBor

Bericht door TpmkrBor » 17 apr 2019, 08:47

John heeft gelijk. We noemden dat ons krakjasje. En inderdaad over het blauwe werkpakjasje heen.

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 17 apr 2019, 09:16

een foto maakt veel duidelijk. de combi werkjasje en Atjeh jas is mij totaal onbekend.
Groeten

Fred

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 17 apr 2019, 15:18

Het is het standaard blauwe werktenue, dus met sportwitje, blauwe werkbroek, werkhemd en eventueel werkpetje, met daar overheen een (scharrig oud) Atjeh jasje. Dat werd gebruik toen de battledress (je weet wel...) uitfaseerde en het toch wel erg handig was als monteur om wat extra zakken te hebben voor gereedschap, documentatie, baaltje ouwe zware etc.
Het was natuurlijk niet conform enig voorschrift maar werd (alleen op zee) oogluikend toegestaan voor MATR1OC, KPL en OOFF van met name de technische en wapentechnische dienstvakken.
Bij de Mijnendienst en vooral de Onderzeedienst was het overigens (naar verluid, heb er zelf nooit gevaren) nog veel erger en werd op zee zelfs deels burger gedragen...

Marineman
Forumbaas

Bericht door Marineman » 17 apr 2019, 15:23

Sportwitje en blauw werk pak. Hier gaan we dus nooit uitkomen,
Groeten

Fred

Plaats reactie

Terug naar “Koninklijke Marine”