Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

dutchhelmets
Contacteer:

Re: Nieuwe publicatie: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Bericht door dutchhelmets » 16 jun 2019, 07:08

Klopt, m34 is niet meer. Deze hebben wij onderverdeeld in m33 en m38. Waarom wij dit hebben gedaan is te lezen in het boek.

Pieters

Bericht door Pieters » 16 jun 2019, 09:28

Wanneer je de werktekening van de helm Nieuw Model (dus de helm 1927) onder ogen gaat nemen zul je zien dat er zelfs nog in 1938 (!) een vermerk
aan wordt toegevoegd. Intussen is deze helm al meerdere malen van vorm veranderd (meestal boven de oren) en heeft aldus diverse verbeteringen ondergaan maar wordt blijkbaar nog steeds helm model 1927 genoemd (op papier). Dat de werkgroep hier heeft besloten de veranderde vorm aan het afgiftejaar van uitgave te her-benoemen, vind ik een juiste ! Dit brengt meer licht in de diverse modellen van vaderlandse bodem en doet tevens een lijn trekken in de terminologie (met name onder de helmen verzamelaars). Dus het gaat vanaf dato heten helm model 1927, 27GR, 27GE gewijzigd model), 33
en 38 ! Dit brengt licht in de duisternis en is voor iedereen toekomstig gemakkelijk te duiden. Ook wat met de helmen is gebeurt nadat ze in handen van de Duitsers zijn gevallen is zeer goed belicht. Wat mij enorm fascineert is het hoofdstuk over de Knilhelmen. Van de helm model KNIL 1936 (met drukknopen) naar de exemplaren gemaakt in Nederlands-Indie en Amerika wordt een heel scala aan modellen gepresenteerd. Ik vind dit in èèn woord fantastisch. Wat heeft die werkgroep dit mooi naar buiten gebracht. Ik vind de relatie inhoud, presentatie en aanschaffingskosten dan ook perfect op elkaar aangepast.
Het is te zien dat men hierover zo'n zeven jaar heeft gedaan voordat het klaar was. Superjob.

Jan

Pieters

Bericht door Pieters » 16 jun 2019, 09:55

dutchhelmets schreef:
07 jun 2019, 03:30
Mike_utrecht schreef:
05 jun 2019, 09:00
https://www.bndestem.nl/video/kanalen/b ... ger~p81701

Een leuk interview over onze hobby, de werkgroep, het nieuwe boek en de expositie in Overloon!
Inderdaad, een mooi interview. Wat wel jammer is, is dat er wordt genoemd dat een persoon de nieuwe boek heeft geschreven en dat de werkgroep hieraan heeft bijgedragen.
Dit nieuwe boek is tot stand gekomen vanuit de gehele werkgroep waarbij, onder andere, de eind redactie door een lid is verzorgd.
Overigens heeft Oorlogsmuseum Overloon dezelfde fout gemaakt in hun persbericht wat door enkele media is overgenomen.

Het is dus niet een boek waar een persoon achter zit, maar een boek van het werkgroep als geheel.

Jammer dat hierover een verkeerd beeld naar buiten is gebracht...
Wat ik heb begrepen over de auteurs van dit boek is wel dat de werkgroep als geheel het boek heeft tot stand doen komen en dat als redactie iemand uit die werkgroep (op grond van opgedane kennis en ervaring i.v.m. een eerder verschenen publicatie) het boek heeft "gepushed"
Dit komt niet zo over wanneer ik de cover van het boek voor mij heb liggen.
Daar is slechts de naam van een enkeling uit die werkgroep te vernemen.
Mij lijkt dat er uit commerciele overweging bewust met die ene naam op het cover is 'gewerkt'
Dat er sprake is van een werkgroep wordt eerst duidelijk op de volgende pagina's.
Duidelijk is, dat binnen deze werkgroep verschillende opgaven onder mekaar zijn opgedeeld geweest
Je kunt dit de Colofon ontnemen.
Ik denk dan ook dat een ieder op de juiste plaats zijn inbreng heeft kunnen geven.
Voor mij betekent dit boek beslist een "must-read", een standaardwerk dat in iedere boekenkast thuis hoort.
Met betrekking tot de toekomst zal dit boek wel tot de naslagwerken gaan behoren, zo goed dat het is.

Jan

Mike_utrecht

Bericht door Mike_utrecht » 23 aug 2019, 19:41

Aanstaande zondag 25 augustus staan er een aantal leden van de werkgroep op de Militariabeurs in Houten om het boek te promoten en te verkopen.
Kom gezellig langs om over de geschiedenis van de Nederlandse stalen helm te praten.

Plaats reactie

Terug naar “Boeken”