Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

Wanneer einde I.B.D

Algemeen forum betreffende de uniformering e.d. van Adjudanten van de Hofhouding en verdere legeronderdelen.
Plaats reactie
militaria-online
Contacteer:

Wanneer einde I.B.D

Bericht door militaria-online » 12 nov 2019, 20:25

Mijn vraag is of een adjudant van de Koning ook na zijn actieve dienstperiode bij Defensie nog als Adjudant kan worden opgeroepen? Dus wanneer stopt het I.B.D zijn? Hij is zo geweest dat een Adjudant na 3 jaar in dienst I.B.D werd en dan B.D. Is dat nu nog zo?

Marineman
Forumbaas

Re: Wanneer einde I.B.D

Bericht door Marineman » 13 nov 2019, 11:44

militaria-online schreef:
12 nov 2019, 20:25
Mijn vraag is of een adjudant van de Koning ook na zijn actieve dienstperiode bij Defensie nog als Adjudant kan worden opgeroepen? Dus wanneer stopt het I.B.D zijn? Hij is zo geweest dat een Adjudant na 3 jaar in dienst I.B.D werd en dan B.D. Is dat nu nog zo?
Volgens mij moet je twee dingen uit elkaar halen. Want als militair kun je BD zijn , maar adjudant blijf je tot aan je dood, Een adjudant kan in bijzondere omstandigheden nog worden opgeroepen. Ook als de koning of koningin al is overleden blijf je- tenzij je vrijwillig overgaat- nog steeds adjudant van de inmiddels overleden vorst of vorstin. Denk aan Van Vollenhoven . hij draagt nog steeds de J van Juliana.ook prins bernhard heeft tot aan zijn dood de W van Wilhelmina gedragen.
Groeten

Fred

Verzamelaar van Marine emblemen en Ambtscostuums

Paul Joosten
Moderator
Contacteer:

Re: Wanneer einde I.B.D

Bericht door Paul Joosten » 13 nov 2019, 12:17

Er zijn uitzonderingen. Denk maar aan KTZ Wolff, die na zijn affaire met Prinses Irene geen Ajudant (al of niet i.b.d.) bleef.

Plaats reactie

Terug naar “Adjudanten”