Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

vliegopleiding marine.

Plaats reactie
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

vliegopleiding marine.

Bericht door Dr.Bedlo »

Kom er niet goed meer uit wijs. wat mij niet verbaasd want dat overkomt mij wel vaker. Waar het om gaat is het volgende: Bij de marine zie ik korporaal vlieger en sergeant vlieger. vraag mij af waar de opleiding tot vlieger voor deze vliegers plaatsvond. en hoe lang het opleidingen traject hiervoor plaatsvond.

heb begrepen dat er bij het KIM ook opleidingen plaatsvonden voor officieren vlieger? De laatste opleiding hiervoor vond meen ik plaats in 1947. Dus zijn er hierna geen officieren vlieger meer geweest? Kan ik mij niet voorstellen maar ja..Vragen.

Fred
Groeten

Fred
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: vliegopleiding marine.

Bericht door Paul Joosten »

Over welk tijdvak heb je het Fred? Wat ik er van meen te weten: in (en voor) de oorlog zijn er ook onderofficieren vlieger opgeleid (en nadien uitgefaseerd of bevorderd tot officier). Het KIM-korps Vlieger (en Waarnemer) heeft ook na de oorlog nog geruime tijd bestaan, tot ergens in de jaren '50. Intussen waren er ook ADB en officieren Zeedienst (en bij uitzondering ook andere korpsen, kijk er de Naamboeken maar op na) met marinebrevet Vlieger en/of Waarnemer en die categorie heeft geruime tijd de hele behoefte aan vliegers bij de KM gedekt. In of rond 1987 werd het korps Vlieger opnieuw ingesteld. In de tussentijd gingen de opleidingen gewoon door maar werden de meeste vliegers ingedeeld bij het Korps Zeedienst.

Bij het Korps Adelborsten bestaat al sinds jaar en dag het fenomeen Janus. Een soort interne vereniging, zo ben ik vijf jaar beschermheer geweest van de RADJA, de Radio-Janus en heb ik dat brevet radiozendamateur weten in te stellen. Zo is er dus ook de vliegjanus met (uit mijn hoofd, maar dat weet jij ongetwijfeld veel beter) verschillende brevetten voor zweefvliegen en motorvliegen. Opleidingen vinden, deels in eigen tijd, plaats op de Kooy waar men enkele sportvliegtuigjes ter beschikking heeft. Nadien kunnen degenen die daartoe worden aangewezen ook elders de benodigde opleidingen gevolgd worden om de brevetten te behalen.

Je hebt zelf alle Naamboeken van na de oorlog. Daarin moet je kunnen zien wie er allemaal hoorden tot de korpsen Vlieger en Waarnemer en wie er van de andere korpsen beschikken over de bijbehorende brevetten en wanneer ze die voor het eerst achter hun naam hebben staan. Daarmee moet je een redelijk overzicht kunnen krijgen vermoed ik?
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ja dat geeft een indicatie en zal er na mijn klooster retraitte eens induiken. Janus is bekend, maar die droegen een insigne op de mouw en meen ik niet het adelborsten baadje met embleem van de vliegdienst? Een fraaie kraag waarvan ik in de loop van ...een foto zal maken.
Groeten

Fred
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

bij deze onserste rij in het midden. Kan mij niet voorstellen gezien de staat van de kraag, dat deze voor 1948 is gedragen,.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Brevetten worden door adelborsten op de mouw gedragen totdat betrokkene werd benoemd tot officier. Het duidt aan dat men aan de eisen van dat brevet heeft voldaan, niet het lidmaatschap van een Janus, dat staat dus los van elkaar hoewel leden van een Janus uiteraard wel samen streven naar het behalen van zo'n brevet.

Het kraagembleem duidt aan tot welk korps betrokkene behoort. De bekende propeller is tot medio jaren '50 en weer na 1987 gedragen door adelborsten-vlieger (en tot medio jaren '50 ADB-waarnemer). De foto die je hierboven laat zien kan dus heel wel uit 1987 of later dateren. Hij is wel van voor 2013 want toen zijn de korpsen T en E gefuseerd.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

tijdvak 1945 tot anan de opheffing van de MLD ga ik vanuit
Groeten

Fred
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dr.Bedlo schreef: 12 jul 2023, 11:26 tijdvak 1945 tot anan de opheffing van de MLD ga ik vanuit
De MLD is niet opgeheven maar geïntegreerd met de KLu. Officieren Vlieger worden ook heden ten dage nog aangemaakt op het KIM, kijk er de naamboeken van na 1987 maar op na.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ha dus na 1987 vonden er weer vliegopleidingen plaats? Had begrepen dat de Janus vlieger alleen maar voor zweef vliegtuigen is bestemd? En is het wel verstandig om een zweefvlieger direct te benoemen tot officier vlieger op een meermotorig vliegtuig. Ik denk dat dat geheid niet goed gaat gaat.

p.s.

daar heb ik mij dus in vergist.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten

Fred
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

ingewikkeld....ja.
Groeten

Fred
Flip126
Moderator
Moderator

Bericht door Flip126 »

De vader van mijn inmiddels helaas overleden zwager haalde in 1932 zijn vliegbrevet.
Daarna volgde hij de opleiding tot onderofficier-vlieger bij de MLD op De Kooy.
Per 1 maart 1936 werd hij als sergeant-vlieger eervol ontslagen uit de zeedienst wegens "ongeschiktheid voor de waarneming van de dienst tengevolge van gebreken". Ik heb de originele ontslagbrief in mijn bezit.
De logboeken van de man zijn aan de Traditiekamer van de MLD geschonken.
Ik zou dus denken dat die meer informatie moeten kunnen verschaffen.

Groet,

Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT vanaf 1947.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Vreemd…eerst zijn vliegbrevet en dan de opleiding. Lijkt mij niet handig.
Groeten

Fred
Paul Joosten
Moderator
Moderator
Contacteer:

Fred, begrijpend lezen is een schone kunst. De vliegopleidingen zijn nooit gestopt! De benaming van de korpsen waartoe de vliegers gingen behoren wel. Tot medio jaren '50 EN vanaf 1987 waren (en is ook nu nog) dat de Korpsen Vlieger en Waarnemer (na 1987 alleen Waarnemer KV meen ik). Tussen die jaartallen waren dat (vrijwel) alleen officieren Zeedienst. Er zijn echter ook voor medio jaren '50 en na 1987 vele officieren Zeedienst met aantekening (zie de Naamboeken: letter P voor Marine Vliegbrevet en letter T voor Waarnemer). Deze officiële brevetten moet je niet verwarren met de brevetten voor de adelborsten! Ook zijn er verschillende OFF MARNS met vliegbrevet, zie bijv. LTGENMARNS Zuiderwijk.

De Vliegjanus stimuleert de leden tot het behalen van de brevetten zweefvlieger en motorvlieger die je zojuist ook hebt laten zien. Die janus staat open voor alle soorten ADB, dus ook een ADBA of ADBT kan zo'n brevet halen. De bijbehorende onderscheidingstekens mogen gedragen worden totdat betrokkene benoemd wordt tot officier. Zo'n adelborstenbrevet KAN een opstapje zijn tot het behalen van het echte Marine vliegbrevet maar dat hoeft niet. Dat laatste kan ook zonder zo'n adelborstenbrevet gehaald worden. Het wordt op de uniform aangeduid met de bekende Kip. Doorgaans is betrokkene dan al enige tijd geen adelborst meer.

Adelborsten worden aangenomen in het korps waarin zij zullen gaan dienen. Een ADBV is bij aanstelling uiteraard nog niet in het bezit van enig vliegbrevet. Daarvoor moet hij eerst met goed gevolg de opleiding doorlopen. Vergelijk het maar met de Zeewachtstandaard voor de ADB resp LTZ3 Zeedienst. Pas na het behalen van de Zeewachtstandaard A mag iemand zelfstandig als wachtsofficier op de brug dienstdoen.

Of vliegers nou zijn ingedeeld bij het korps Vliegers of bij Zeedienst maakt niet zoveel uit. In beide gevallen worden ze enige tijd geplaatst als wachtsofficier aan boord van een varende eenheid om hun Zeewachtstandaard A en later ook B te behalen. Waarom de aparte korpsen Vliegers en Waarnemers eerst werden afgeschaft en later weer werd ingesteld is mij dan ook niet geheel duidelijk.
Flip126
Moderator
Moderator

Bericht door Flip126 »

Dr.Bedlo schreef: 12 jul 2023, 15:25 Vreemd…eerst zijn vliegbrevet en dan de opleiding. Lijkt mij niet handig.
Hij haalde het civiele vliegbrevet eer hij naar de MLD-opleiding ging. Zo duidelijker, Fred?
Bovendien: weet je hoeveel dienstplichtigen chauffeur werden terwijl ze nog geen rijbewijs hadden?
Je zult ze maar te eten krijgen ...

Groet,
Wil.
ik verzamel alles dat de KL (incl. KMar en KMC) droeg op/bij de jas/jak DT/VT vanaf 1947.
Daarnaast KMar vanaf 1998, Rijkspolitie en buitenlandse MP.
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Ja nu is het duidelijk. Hoeveel koks waren er eigenlijk, terwijl ze nog geen aardappel konden schillen. Weet jij het Flip?
Groeten

Fred
Plaats reactie

Terug naar “MILITARIA THEMATISCH”