Wanneer u niet bent ingelogd of geregistreerd biedt het forum voor u beperkte mogelijkheden en kunt u niet alle onderdelen benaderen. Registratie is eenvoudig en gratis!

staats politie brandweer ?

Plaats reactie
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

staats politie brandweer ?

Bericht door Dr.Bedlo »

Is er iemand onder ons die weet wat de staats politie brandweer precies inhoud. Dit schijnt een organisatie te zijn die in 1943 onder de duitse bezetter in Nederland is ingevoerd in de vijf grote steden. Ik ben met name op zoek naar fotos en uniform voorschriften, emblemen en dergelijke. maar in principe is alle info welkom.
Groeten

Fred
3reg
KAP
KAP

Bericht door 3reg »

Hallo Fred,
Zal mij eerst ff voorstellen. Ik ben Daan en heb mij aangemeld als 3reg. Heb mij op het forum niet voorgesteld daar ik niet zo graag in de belangstelling sta. Ik verzamel zelf op een bescheiden wijze Nederlands mobilisatie, met name KL met een zeer klein uitstapje naar de Marine toe. Mijn complimenten voor het forum. Veel mooie, interessante, leerzame items en heel veel enthousiasme. Maar ik mail je voor je vraag mbt politie/brandweer. Ik weet dat deze combinatie heeft bestaan en zelfs is uitgebreid met de functie van ambulance, tot ver na de oorlog, jaren 60. Mbt jouw specifieke vraag het navolgende.

Na mei 1940 begon de bezetter zich nadrukkelijk met de organisatie van de brandweer te bemoeien. Al in oktober 1940 werd de vier jaar eerder opgerichte Luchtbeschermingsdienst (LBD) een onderdeel van de brandweer en in maart 1941 verloor de burgemeester het gezag over de brandweer aan de Rijksinspectie voor het Brandweerwezen. Weer later, in maart 1943, kwam de brandweer onder het Departement van Justitie. Vanaf dat ogenblik werd er gesproken van de politiebrandweer.
Tijdens de oorlogsjaren bestond de brandweer uit 40 man gemeentepersoneel , vooral van de Gemeentewerken en GEB, uit 18 politiefunctionarissen en 21 vrijwilligers uit de vroegere Luchtbeschermingsdienst.
Al die tijd stond het korps onder de dagelijkse leiding van de hoofdinspecteur-brandweercommandant A. Hensums.

Fred,
Dit is afkomstig uit het boekje Een wakend oog en een sterke arm, de geschiedenis van de Rijswijkse gemeentepolitie (Den Haag). Heeft dus betrekking op de Rijswijkse situatie. Helaas kan ik je niet van foto's voorzien. De mij bekende foto's zijn van na de oorlog. Mannen in leren jassen met de Duitse helm met kam en lederen flap. Zoals eerder gezegd deze organisatie heeft tot na de oorlog bestaan. Voor de oorlog had Rijswijk ook al politiebrandweer. Daar zijn de mensen op de mij bekende foto gekleed in het vooroorlogse politie tenue. Het is niet veel maar mogelijk helpt het je op weg.

Mvrgr,
Daan (3reg)
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Beste Daan,

Mijn dank is groot. En ik kan er weer mee vooruit. Zo stukje bij beetje word weer een stukje nederlandse geschiedenis verder ingevuld.
Groeten

Fred
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Spannend....Ik hoop dat het gaat lukken want zoals al vermeld er is bitter weinig van deze organisatie bekend.
Groeten

Fred
Ronald1959
SLD2
SLD2

Re: staats politie brandweer ?

Bericht door Ronald1959 »

Ik heb de legitimatiekaarten en genormeerde vellen met zegels jaartal en verm. Kwartaal die er denk ik op geplakt moest worden. Weet alleen niet hoe ik deze foto's bijvoeg
Dr.Bedlo
Moderator
Moderator

Bericht door Dr.Bedlo »

Er staat een uitgebreide uitleg op dit forum.

viewtopic.php?t=6159
Groeten

Fred
patrickh
KOL
KOL

Bericht door patrickh »

Dr.Bedlo schreef: 04 apr 2008, 15:17 Is er iemand onder ons die weet wat de staats politie brandweer precies inhoud. Dit schijnt een organisatie te zijn die in 1943 onder de duitse bezetter in Nederland is ingevoerd in de vijf grote steden. Ik ben met name op zoek naar fotos en uniform voorschriften, emblemen en dergelijke. maar in principe is alle info welkom.
In Terugblik van de Documentatiegroep 40-45 enkele jaren terug is er veel over de brandweer in oorlogstijd geschreven. Wellicht iemand hier die lid is en de index nog heeft?
Afficheverzamelaar, heb je wat liggen, geef me een berichtje!
Ronald1959
SLD2
SLD2

Bij deze alsnog de foto's van de politiebrandweer in de jaren 40-45.
brief bwpol.jpg
leg1.jpg
leg2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ronald1959
SLD2
SLD2

zegel1.jpg
zegel2.jpg
foto2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Paramilitaire Organisaties”